Een collega wijst haar op een nieuwe app: een online platform om vraag en aanbod in de regio te matchen en professionals te laten samenwerken in de cloud.
Via de website start Eva met een gratis account en vult haar DigiD en BIG-nummer in. Ze downloadt de app op haar smartphone, maakt een foto van de QR-code en is online. Haar eerste cliënt meldt zich, een dame in haar regio zoekt een verpleegkundige. Ze opent de matchingpagina en stelt haar profiel beschikbaar aan de cliënt. Die reageert snel, Eva heeft nu toegang tot het cliëntdossier. Ze vormt een team met een paar collega’s op andere domeinen die meteen zijn toegevoegd aan haar adresboek. Ze bekijkt het cliëntplan en leest de laatste rapportageregels. Via de chatfunctie plant Eva een intakegesprek met haar cliënt voor de volgende ochtend.
Ooit logde ze in op het ECD van haar zorgorganisatie, nu werkt ze in één online platform samen met anderen om zorg en welzijn van de cliënt te vergroten. De professional en de cliënt hebben samen de regie. Dit lijkt toekomstmuziek, maar dat is het niet …
… wanneer ECD-leveranciers gaan werken aan de volgende 10 punten:
- Eenvoud met diepgang
Een ECD moet zo eenvoudig zijn als Facebook en Whatsapp, maar tegelijkertijd de diepgang bieden die de zorg vraagt. Denk bijvoorbeeld aan een wondanamnese met foto’s of de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen. - Samenwerken in een netwerk
Het ECD is niet van één zorgorganisatie maar wordt landelijk aangeboden en elke organisatie of ZZP’er kan zich inschrijven en krijgt z’n eigen veilige werkruimte binnen het systeem. - Cliënt en zorgprofessional, samen de regie
Professionals hebben een regierol in het zorgproces, maar de cliënt is dé professional van zijn eigen leven en vraagt hulp op die domeinen waar hij het zelf niet kan. - Verschillende zorgvragen tegelijkertijd
Een cliënt kan gelijktijdig in meerdere trajecten zitten, bijvoorbeeld Zvw-wijkverpleging en GGZ-behandeling. Het ECD van morgen moet die trajecten netjes uit elkaar kunnen houden. - Autorisatie en privacy
Een professional heeft z’n eigen caseload en ziet nieuwe cliënten door een uitnodiging van collega-professionals of de cliënt zelf. Van een cliënt ziet de professional niet het gehele dossier, maar alleen de voor hem relevante trajecten. - Registreren, inloggen en aan de slag
Geen implementatie, maar gestandaardiseerde werkprocessen en een bibliotheek aan ‘best practice templates’, zoals Omaha, Mikzo, Zorgleefplan en Schalock & Verdugo. Maar ook risico- en onderzoeksformulieren voor behandelaren. - Zorginformatiebouwstenen
Het ECD communiceert naadloos met PGO’s en de systemen van huisartsen, ziekenhuizen, laboratoria en andere zorgorganisaties. Zorginformatiebouwstenen zijn de eenheid van taal. - eHealth
De zorginhoud is naadloos onderdeel van het ECD. In het cliëntplan zijn alle relevante protocollen beschikbaar, er is een classificatiesysteem met diagnoses, interventies en resultaten, de cliënt heeft een zelfzorgmodule. - Minimale administratie
De administratie is voor de professional minimaal en kan uitbesteed worden aan een shared service center naar keuze. De agenda is de basis voor de urenregistratie en het systeem attendeert de professional automatisch op uit te voeren acties. - Uitkomststuring
Cliënt en zorgprofessional zien op hun dashboard in één oogopslag de voortgang op de gestelde doelen. De voortgang wordt ook doorlopend anoniem vergeleken met die van duizenden andere cliënten.
10 punten. Ik ben benieuwd of Actiz en VGN die willen opnemen in hun programma’s van eisen voor het ECD van de toekomst. Eva en haar collega’s verdienen het.
Freek Erens- Productmanager en Directeur bij Adapcare.