Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Ziekenhuizen moreel verplicht patiënten te informeren’

Patiëntenfederatie Nederland is het oneens met de rechterlijke uitspraak dat de patiënt verantwoordelijk is voor informatie over vergoedingen van zorgverzekeringen. Eerder werd duidelijk dat in eerste instantie de patiënt moet achterhalen of behandelingen wel of niet vergoed worden en niet de zorgaanbieder.
Diandadefhrbrug600
Foto Pim Mul 10092015 Utrecht.Directeur-bestuurder Patientenfederatie NPCF Dianda Veldman.

Volgens Patiëntenfederatie Nederland is het juist

Registreren

3 REACTIES

  1. Mijn dochter is al jaren onder behandeling in het haga zhs den haag, Zij heeft ook al jaren dezelfde zorgpolis omdat er nooit problemen waren.
    Nu krijgt zij elke 6 weken remicade infuus van 2196 euro
    Afgelopen maand kreeg zij de rekeningen hiervan van 2017. -2018 dit was een fors bedrag en er werd 70 % vergoed door haar zorgpolis , zij bleken per 2017 geen contract meer te hebben . Fijn dat dit niet vermeld is en dat de rekeningen pas juni 2018 komen waardoor zij dus ook in 2018 of halverwege 2017 van zhs heeft kunnen veranderen . Tevens kreeg zij gister de rekeningen van haar keizersnede en nabehandelingen en opname baby ! Ook van januari 2017 . Dit is echt niet normaal om wat voor bedragen dit gaat en even voor aug betalen . Wij weten hier geen raad mee , mogen die rekeningen zo laat komen en zonder dat zij wist dat er geen contract meer was tussen die twee .

  2. Lees alle reacties
  3. De patientenfederatie gebruikt grote woorden. “Morele plicht” .
    Ik vind dat lastig.
    Waarom?
    1. De patientenfederatie is voor haar inkomsten mede afhankelijk van een forse geldstroom vanuit ZN. ( De rest komt overigens van VWS, die, voorzichtig gesteld, niet erg kritisch is ten aanzien van ZN. )
    2. Het is niet erg netjes om een rechterlijke uitspraak opnieuw ter discussie te stellen.
    3. De patientenfederatie gebruikt het argument van “ongecontracteerde zorg” . De federatie gaat hier volledig voorbij aan het waarom van deze ongecontracteerde zorg.
    ( Over dit onderwerp is het een en ander gaande; zie bv de recente massale protesten van fysiotherapeuten.) .
    Het zou de patientenfederatie sieren als zij gepassioneerde zorgverleners zouden steunen in hun rechtvaardige wens om kostendekkend (!) te kunnen werken.
    Je zal maar reuma hebben, en je fysiotherapeut gaat failliet, of gooit de handdoek in de ring.
    En de andere fysiotherapeuten in een kring van 20 kilometer om je heen ook.
    4. Er wordt gezegd “dat patiënten tegen onverwachte zorgkosten aanlopen”. Als de patientenfederatie het aspect “kosten” inderdaad belangrijk zou vinden, dan had ik een andere houding verwacht ten aanzien van dit zorgstelsel.
    Het NL zorgstelsel heeft immers geleid tot matige zorg tegen onevenredig hoge kosten.
    Maar goed, “never bite the hand that feeds you”. Blijkbaar.
    Samengevat: als deze patientenfederatie praat over “morele plicht”, dan komt dat helaas onoprecht, eenzijdig en niet onderbouwd over.

  4. ” ‘Je kunt niet van een verzekerde verwachten dat die elke keer als hij naar een zorgverlener gaat eerst met de zorgverzekeraar belt of die wel is ingekocht”

    Dat is het hele idee van het stelsel! Zeker als verzekerden een budgetpolis kiezen, weten ze dat er bijbetalingsrisico is. Dat ‘probleem’ en bijbehorende discussie wil de patientenfederatie naar de zorgaanbieder doorschuiven, de rechter gaat er gelukkig niet in mee.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.