Vakbond Abvakabo FNV en de actiegroep 'Wij zijn de thuiszorg' organiseren een actiebijeenkomst over Viva Zorggroep. De kamerleden Agnes Wolbert (PvdA), Renske Leijten (SP) en Linda Voortman (GroenLinks) zullen aanstaande maandag op deze bijeenkomst de thuiszorgmedewerkers toespreken.
Tijdens de actiedag in Hotel Van
LEVE DE THUISZORG! en de Actie
Wat zou je liever zijn: doof of blind?
vroegen wij vroeger aan elkaar;
wat krijg je liever: ontslag of een
muizenloontje, is heden ten dage
de vraag.
Laat ik naar huis gaan, naar mijn vader
en de dame die hem ’s morgens op doet staan
hem ’s avonds doet slapen gaan. Zij weet
van wanten, een soort handschoenen
die ik zelf nooit heb gehad;
het wassen van mijn vader is een vak.
De dame wast mijn vader vrolijk
ze lacht en laat mijn vader ratelen
over de oorlog. De dame lacht
haar eigen oorlog weg. Want ze werkt
ze stelt belang in haar cliënt.
Wat denken wij dat zij gaat kiezen?
Is zij liever kaal
of grijs? Arm
of gebrekkig? Ongelukkig
of depressief? Wil ze 80%
of niets?
Ik vraag ook iets, aan de dames, heren
die beslissen. Mensen,
wat – is – dit – nu – voor – een – vraag?!
sylvia hubers stadsdichter van Haarlem
In haarlem maken niemand woorden meer vuil aan stukken van de pagter. Dan kan je wel bezig blijven.
En dat is zonde van de acties van de dappere vrouwen van Viva, die zich noemen: WIJ ZIJN DE THUISZORG. (even op je laten inwerken die trotse titel!)
De feiten:
De Haarlemse SP Wethouder WMO, Hilde van der Molen en VVD wethouder financiën Chris van Velzen SP, hebben in begin 2009 gezorgd voor een raamcontract met CAO thuiszorg als basis, geen schoonmaak en/of alpha hulp in de plaats van thuiszorg.
WMO budget geoormerkt.
Door de hele gemeenteraad met lof,geaccordeerd: bron notulen 23 april 2009. (Met uitzondering van D66 die toen ook allemaal te duur vond en liever goedkope schoonmaakbedrijven wilde inzetten.)
Basis: gewoon de loonsom voor het personeel als uitgangspunt, inclusief periodieke scholing, vakantie, vervanging etc. In de aanbesteding 2009 is de uitvoering van de CAO thuiszorg en de loonsom volledig veiliggesteld.
Daarboven op komt dan natuurlijk het redelijk percentage voor overhead en risico.
In april 2009 zijn programma van eisen en overige voorwaarden goedgekeurd en vastgesteld door de raad
Conclusie: De eis van de raad dat de CAO VVT volledig kan worden nageleefd is dus in de aanbestedingsvoorwaarden ingebouwd. De raad heeft natuurlijk niet de taak, om voorwaarden voor te schrijven voor de noodzakelijke overheadkosten en redelijk rendementspercentage. Dat is de taak van de ondernemer en behoort bij het ondernemers risico.
Opmerking
die loonsom is berekend via een werkbezoek van de SP aan Thuiszorg BV AmstelRing die zijn boeken ter beschikking stelde over de noodzakelijke kostprijs van het CAO loon, en dat is toen de basis geweest voor de minimaal noodzakelijke tarieven.)
Het probleem met VIVA is dat ze, naar mijn inzicht, 1 euro tot 1.50 euro te laag hebben ingeschreven voor de bedrijfskosten. Hun opslag overhead en rendement was (vermoedelijk) te laag gecalculeerd. . Dat was hun risico. Dat risico leggen zij nu neer bij 650 werknemers. Zij willen netto 500 euro weghalen voor een fulltime baan. Voor iemand
Met een halftime baan met 18 uur is die 250 euro per maand netto,
Dat zijn echte oneerbare voorstellen, die steeds opnieuw
worden geprobeerd door rechts Nederland,(strijd van Postbodes, van schoonmaaksters NS en KLM etc.)
Toelichting
Globale berekening: van werkgeverslasten naar netto voor werknemer.
Zij stellen dat tekort op 800.000. Euro.Dat zou wel eens kunnen kloppen met teruggang
FWG15 naar FWG 10. De werkgever wil de loonsom verminderen voor 650 werknemers huishoudelijke hulp met signaleringsfunctie FWG 15 of hoger,
250 euro loonsverlaging per maand voor halftime contract: Dat is de eis van de werkgever
Als je 800.000 deelt door 650 in ronde bedragen: 12000 is 6000 netto voor 40 uur thuiszorg Dat komt neer op gemiddeld 500 euro per maand vermindering voor een voltallige baan Voor een halve baan zou dat neer komen op minimaal 250 euro netto per maand,
Wat is de eis van Abvakabo/FNV /WIJ ZIJN DE THUISZORG?
Dat is: WMO geld voor WMO, (Oormerken van rijksbudget)
WMO 2015 budget is 16 miljoen: 13.5 miljoen wordt door het rijk aangeduid als huishoudelijke zorg. NU wordt naar schatting 11 miljoen besteed.
Er is dus speelruimte naar mijn inzicht. Als het budget WMO niet voor andere doeleinden wordt gebruikt. (overzicht in concept jaarrekening 2010 )
IN Haarlem is het WMO budget onder SP VVD en P.V.D.A bewind, geoormerkt
Dus alles wat over is gaat naar de WMO reserve, ( theoretisch zou daar tenminste 4 miljoen reserve in kunnen zitten). De gemeenteraad bepaalt zelf hoe zij de WMO spaarpotinzet, maar dat kan alleen voor WMO doelen.( anders zijn uitgaven onrechtmatig want tegen het nog steeds bestaande beleid.)
Nieuw beleid!
De huidige coalitie, VVD, D66, GroenLinks en PvdA, willen de WMO reserve opheffen
En stoppen in de algemene reserve. Je bent die spaarpot voor WMO waarin 85 % Thuiszorg dan kwijt,
De huidige coalitie stelt in notitie voor (Hof II genoemd) 50 % van de huidige thuiszorg
Te vervangen door goedkopere schoonmaak krachten van schoonmaak bedrijven,
Zij willen ook invoering van Alpha hulp vergemakkelijken: ( zzp’ers zonder sociale rechten en pensioenrechten in feite feodale contracten…
Abvakabo/FNV/WIJ ZIJN DE THUISZORG gesteund door SP fractie in actie stelt voor:
Bij overdracht aan andere organisatie *
1.Overname personeel garantie CAO thuiszorg en kwaliteit
2. Cliënten mogen vertrouwde
3. Geen schoonmaak geen alphahulp
4 Financiering binnen rijksbudget WMO thuiszorg.
5 Vaststellen door GR dat thuiszorg uitsluitend zorg is
( hiermee vervalt noodzaak tot aanbesteding) ( conform “”wet Kant”” )
* Overdracht andere organisatie:
– coöperatief verband: WIJ ZIJN DE THUISZORG ( aansluiting bij landelijk vereniging)
– andere thuiszorg instelling
De heer de Pagter is toch wel heel slecht geïnformeerd over de WMO-thuizorg. Uit het analyserapport zorg 2010 van Accountantsbureau PWC blijkt dat over de jaren 2007-2009 forse verliezen zijjn geleden in de WMO-thuiszorg. Voor het jaar 2010 zullen de verliezen hoger zijn omdat de zorginstellingen de WMO-thuiszorgmedewerkers weer in vaste dienst moesten nemen (was alfahulp). De daaruit voortvloeiende hogere loonkosten werden niet gecompenseerd door de gemeenten middels hogere tarieven. Wanneer de heer de Pagter zich bovendien laat oriënteren hoe de beloningen zijn van de WMO-thuiszorgmedewerkers bij andere zorginstellingen (schoonmaakbedrijven) dan zal hij zijn negatieve reactie over Viva! wel heel snel terugnemen.
De medewerkers laten zich voor het karretje spannen van de Viva! directie. De directie heeft de medewerksters opgeroepen om te protesteren bij de gemeenten om een verhoging van de vergoedingen af te dwingen. Vergoedingen waar andere zorginstellingen wel mee uit de veten kunnen. Daarnaast laten de medewerkster zich voor nog een karretje spannen en dat is het karretje van de SP. De SP wil in het kader van de komende verkiezingen schitteren en vergeet daarbij te vertellen dat hun wethouder het contract met Viva! heeft afgesloten. Voor het sluiten van die overeenkomst heeft die SP-wethouder nagelaten om lessen te trekken uit eerdere debacles in de thuiszorg in Kennemerland. Andere politieke partijen voelen zich ondertussen geschoffeerd door de SP en dat komt het belang van de medewerksters niet ten goede.
In feite dienen er twee dingen te gebeuren. Ten eerste is het meer dan gewenst dat de vakbonden de nakoming van de cao door Viva! te vorderen. Ten tweede dienen de vakbonden en de gemeenten een boekenonderzoek te doen bij Viva!: waar zijn de ontvangen vergoedingen naar toe gevloeid?