ActiZ roept zorgverzekeraars op om met zorgaanbieders meerjarige contracten te sluiten. Langere contracten zouden volgens de brancheorganisatie zorgen voor een betere positie van de cliënt.
Op dit moment sluiten verzekeraars slechts
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanOp dit moment sluiten verzekeraars slechts
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Ziedaar onderhandelingsmacht van de zorginkoop. Blijkbaar is die jaarlijkse onzekerheid erg vervelend voor zorgaanbieders. Zorginkopers zorg ervoor dat die angst behouden blijft (bij gelijke aanbiedingen wisselen van aanbieder etc), maar zorg er vooral voor dat deze angst leidt tot klinkende munt bij de volgende onderhandelingen. Er kan nu echt meer gevraagd worden. Doe dat dan ook.
Ik vraag mij af waarom er de afgelopen jaren dan maar zo weinig is gebeurd.
Als het budget de verzekerde volgt en er niet vanuit de luie stoel met een budget in de rug kan worden nagedacht (hoe lang nog??)dan verandert er misschien eindelijk iets in de attitude en wordt er eindelijk eens tempo gemaakt.
Ik werk al vele jaren in de zorg op directie en hoger management niveau en het is waar dat als je 2 of 3 jaar kunt afspreken er veel meer rust is om ergens naar toe te werken. Veel plannen die er toe doen kosten meer tijd dan 1 of 2 jaar. Dus wil je echt verbetering en top zorg leveren dan moet je een plan voor 3 tot 5 jaar maken.
Zo worden de zzpers buiten de deur gehouden. Heeft de klant nog geen eigen regie !!!
het blijft een vreemde benadering van marktwerking dat de eigenlijke klant van de zorgaanbieder, degene die op zorg is aangewezen, buiten deze transactie staat. door het rechtstreekse contract tussen verzekeraar en zorgaanbieder dreigt deze bovendien zijn voornaamste machtsmiddel, de financiën, te verliezen. en de verzekeraar, die geacht wordt voor de belangen van de cliënt op te komen, verliest zijn onafhankelijkheid t.o.v. de zorgaanbieder bij een mogelijk conflict tussen zorgafhankelijke en zorgaanbieder. het is begrijpelijk dat de vertegenwoordiger van de zorgaanbieders, Actiz, dit voorstel doet.
Eerst maar eens klantgericht gaan werken!! en dan als beloning op basis van een goed rapport cijfer van de klant een meer jarig contract lijkt mij zeker vanuit klanten perspectief veel logischer.