Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties8

‘Ban de verspilling uit de zorg’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, ouderenzorg en ggz.
Zorgaanbieders moeten de zorg beter en goedkoper maken door de verspilling uit het systeem te halen. Dat vindt Don Berwick, oprichter van de IHI.
‘Ban de verspilling uit de zorg’

Veel overheden hanteren de botte bijl

Registreren

8 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Heel goed! Laat u insprireren door Don Berwick, maar laat u daarna effectief en to the point praktisch ondersteunen in de start en uitvoering en begeleiding door een professionele trainer/ coach/ consultant.
    Lean uitleggen aan de top is namelijk nog heel wat anders dan lean in de werkelijkheid gaan doen. Dat vraagt kennis en ervaring die nog) niet aanwezig is in zorginstellingen.
    Een goede ondersteuner heeft hiervoor methodes ontwikkeld, beschikt over templates, kent drempels en belemmeringen, doorpak- en doorbraak methoden.
    Pas echter op: Ook hier is veel kaf onder het koren.

  3. Ik gun het de Amerikaanse medische professor en goeroe Berwick, mij maakt het niet uit door wat en wie DE ZORGWERELD in gaat zien hoe het veel beter en goedkoper kan (en moet); hoe intensief en hilarisch men achter hem aanloopt; het duurt drie kwartier voor hij op het podium is vanwege het enthousiasme van de afgestompte en initiatiefloze werkers in de zorg, die vol automatismen zitten en blind volgen wat de omgeving en of hun voorgangers doen of (vooral) deden; je komt er niet verder mee en het worden steeds duurdere processen.
    In feite zegt Berwick — wat u met grote regelmaat hier hebt kunnen lezen —
    * verbeter de kwaliteit
    * organiseer (beter) je werkprocessen (ik noemde dat altijd werk efficient)
    * doe kostenreductie (ik noemde dat geen verspillingen en onnodige uitgaven)
    * deelnemen van bestuur en Raad v Toezicht (ik noemde dat ga naar de vloer)
    en dan mis ik nog bij Berwick (niemand is volmaakt):
    * doe aan preventie (voorkomen van fouten is goedkoper dan achteraf herstellen en werkt vele malen bevredigender voor patient, familie en jezelf)
    Het is vreemd dat ieder achter Berwick aanloopt want zijn voordracht kost een vermogen en ik heb zijn hoofdstandpunten hier ’s morgens bij herhaling (gratis) ingetoetst.
    DOE ER IETS MEE al is het maar voor die patient die het toch al moeilijk heeft.

  4. Helder en waar ,zo is het dus werkelijk.
    De vvd snapt er de ballen niet van
    Rutte gaat met samson gewoon door met het land slopen
    Ze geven zieken de schuld maar misschien moet weten ze nog niet dat mensen met een wmo-pgb van de gemeente ook niets meer krijgen
    Algeheel gebruikelijk is de veel genoemde slogan.
    Zieken gaan er aan kapot en samson en rutte lachen zich kapot.
    Het geld is niet verspilt maar oneigenlijk gebruikt en de gemeente lacht

  5. Helder en waar ,zo is het dus werkelijk.
    De vvd snapt er de ballen niet van
    Rutte gaat met samson gewoon door met het land slopen
    Ze geven zieken de schuld maar misschien moet weten ze nog niet dat mensen met een wmo-pgb van de gemeente ook niets meer
    Algeheel gebruikelijk is de veel genoemde slogan.
    Zieken gaan er aan kapot en samson en rutte lachen zich kapot.
    Het geld is niet verspilt maar oneigenlijk gebruikt en de gemeente lacht

  6. Helder en waar,
    Aanvulling, is volgens mij eerder ook zo aangegeven door Berwick, geef ruimte aan professionals en zet het primaire proces centraal zonder oog te verliezen voor de bovenstaande punten. Immers het zijn onze professionals die de kosten genereren en door protocollen geleefd worden. Mochten zij meer eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen, nogmaals met de bovenstaande uitgangspunten in het hoofd dan is dat effectiever voor kosten vermindering dan wanneer besparingen van ‘buiten’ worden opgelegd.
    Aanvullend, er zou een zekere trots moeten ontstaan wanneer iemand beter wordt gemaakt, tot volle tevredenheid van het slachtoffer en tegen weer lagere kosten, zoals in elke markt partijen concurreren in de balans tussen kwaliteit en prijs. Echter, in de zorg zit normaal gesproken het onderscheid vooral in de ‘service-aspecten’, daar mag variatie in bestaan, maar de behandeling dient altijd professioneel te zijn. Het optreden tegen ‘fouten’ door te straffen met verplichte bijscholingscursussen zou daarin effectief kunnen zijn.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.