De COVID-19-pandemie heeft een nieuwe impuls gegeven aan de groei van welzijnsprogramma’s binnen bedrijven. Een jaar geleden, heeft de pandemie op een paar weken tijd de volledige arbeidsmarkt getransformeerd met lockdowns, home working en nieuwe veiligheidsmaatregelen. Het beschermen van de gezondheid en het welzijn van werknemers kreeg een volledig nieuwe betekenis en urgentie.
Typische voorbeelden van gezondheidsvoordelen die bedrijven aan hun werknemers aanbieden zijn zorgverzekeringen of pensioensparen. Doorgaans gaat het om maatregelen die het welzijn van de werknemers beschermen en verhogen en hun inzet en motivatie stimuleren, waardoor ze productiever, tevredener en loyaler zullen zijn. Werknemers zijn namelijk een van de belangrijkste onderdelen van elke onderneming. Zo kunnen bedrijven hun imago als werkgever versterken (employer branding) om nieuw talent aan te trekken en de omzet te verlagen.
Maar ook op kantoor zelf kunnen er middelen ingezet worden om de gezondheid van de werknemers te kunnen monitoren en zo hen helpen instaan voor hun gezondheid. Dit niet enkel wegens extreme situaties zoals de pandemie, maar ook gewoon in de toekomst. Een voorbeeld van een dergelijke oplossing zijn Diagnostic Points.
Diagnostic Points: van kantoor tot vliegtuig
Telegeneeskunde is een doeltreffende oplossing voor de lange wachttijden en het gebrek aan beschikbare specialisten. Het biedt ook een antwoord op de groeiende vraag naar gepersonaliseerde en eenvoudig toegankelijke medische zorg. Een van de nieuwigheden op de markt zijn Diagnostic Points. Het Comarch Diagnostic Point is vernieuwend omdat het eenvoudig en snel toegang biedt tot kwalitatieve medische zorg, waarbij patiënten zelfstandig hun vitale parameters kunnen meten met medische apparatuur. Patiënten sturen de resultaten daarna met Bluetooth door naar een specialist via het speciale Comarch e-Care telemedicine cloudplatform. Op deze manier wordt medische hulp toegankelijk – op de werkplek, in scholen, in luchthavens, in winkelcentra, in sportscholen, in kantoren en zelfs aan boord van een schip of vliegtuig.
Diagnostic Point technologie, ook in mobiel formaat
Een Comarch Diagnosepunt bestaat uit een geïntegreerde IT-infrastructuur en meetinstrumenten waarmee de patiënt zijn vitale parameters kan controleren (pulsoximeter, sfygmomanometer, thermometer, Event ECG-recorder, weegschaal). De arts bekijkt de resultaten en doet passende aanbevelingen.
Deze Comarch oplossing is verkrijgbaar in drie versies: vast (voor kantoren, hotels, medische centra …), mobiel in een koffer (met draagbare apparatuur en een tablet) en mobiel op een kar. Mobiele versies zijn nuttig voor patiënten die zich moeilijk kunnen verplaatsen (zoals in verzorgingstehuizen) of voor plaatsen met infrastructurele beperkingen (bv. cruiseschepen, vliegtuigen, treinen).
Cruciaal voor de werking van het Diagnostic Point is de bijhorende tablet. Een applicatie loodst de patiënt doorheen alle fasen van het onderzoek. De gebruiker begint zijn sessie door in te loggen (of een profiel aan te maken) en vult zijn medische geschiedenis in. De app leidt de patiënt op een eenvoudige en intuïtieve manier doorheen de onderzoeken. De resultaten van de metingen worden op een veilige manier verzonden naar het Comarch e-Care platform. De arts analyseert de ontvangen informatie en raadt eventuele verdere acties aan. Als de patiënt de behoefte voelt om contact op te nemen met een gespecialiseerde arts, kan hij een videoconsult of een bezoek aan een dokterspraktijk regelen.
De patiënt heeft ook de mogelijkheid om een profiel aan te maken in Comarch HealthNote. Deze app is een soort gezondheidsdagboek waarin medische informatie wordt verzameld, zowel de resultaten van de tests in een Diagnostic Point als gegevens die de patiënt zelf toevoegt (medische dossiers, metingen van vitale functies, aandoeningen).
Het Comarch Diagnosepunt is niet alleen geschikt voor kantoren, maar ook voor andere omgevingen. Zo kunnen bijvoorbeeld grote en kleine winkelcentra de algemene gezondheid bevorderen en een gezonde levensstijl promoten en tegelijkertijd de klant centraal plaatsen. Op de luchthaven, waar het in deze fase van de huidige gezondheidscrisis essentieel is om de veiligheid te garanderen, maakt een directe en snelle toegang tot basisonderzoeken het mogelijk om de passagiers meer gemoedsrust, comfort en tevredenheid te bieden. Verder kan het Comarch Diagnostic Point ook gebruikt worden in sport- en fitnesscentra, hotels en toeristische centra, wat de heropstart van de productie en toeristische activiteiten stimuleert.