Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Bekostiging innovatie op basis van uitkomsten’

Mark van Dorresteijn
VWS gaat innovatie stimuleren door resultaatgerichte financiering. ‘Niet de productie, maar uitkomsten staan centraal’, stelt Kees van der Burg, directeur generaal Langdurige Zorg, tijdens Health Valley 2014.
‘Bekostiging innovatie op basis van uitkomsten’

Van der Burg loopt vooruit op

Registreren

5 REACTIES

  1. Geachte lezer,
    Een innovatie heeft pas zin als de zorg betaalbaar, toegankelijk, bereikbaar en kwalitatief goed blijft.
    Veel zorg met professionele ondersteuning kan verleend worden in de thuissituatie van de clienten.De huisarts die daarbij ondersteund wordt door zijn team kan hierbij van grote betekenis zijn.
    Verpleeghuizen zijn bijvoorbeeld in de jaren 60 ontstaan die later gevolgd werden door Hospices en Beschermende Woonvormen.
    Het is beter gelet op onze jarenlange ervaringen in Nederland om de innovatie in de zorg te concentreren op de Eerste Lijn.
    Vriendelijke groet.

  2. Lees alle reacties
  3. Is het geen kenmerk van innovatie dat de resultaten niet altijd vooraf bekend zijn? In een business case van een innovatie-project komen nogal eens woorden voor zoals: áls, indien, mits, ervan uitgaande dat.. Als de resultaten vooraf bekend moeten zijn, is het geen innovatie maar gaat het om implementatie van nieuwe toepassingen die zichzelf al bewezen hebben. Bij innovatie moet je kunnen (en mogen) falen.

  4. Er zou al zoveel meer informatie zijn over uitkomsten wanneer het Wat, Waarom en vooral het Waartoe in een zorg- of behandeltraject en gezondheidsbeperking navolgbaar en meetbaar is; in de totale context en impact op Kwaliteit van Leven/participatie. En hoe daarbij de voortgang navolgbaar is, de inbreng van de client inzichtelijk is en diens waardering over het geheel. Niet door allerlei tevredenheidsmetingen buiten het klantproces om, maar juist geïntegreerd met het traject zelf. Wij zeggen niet dat het simpel is om op innovatieve wijze de uitkomsten van het klantproces zelf te meten, maar het is zeker niet ondoenlijk.
    Google voor meer informatie op Qsuite. Deze methodische klanttool is na een aantal veelbelovende pilots in 2014 beschikbaar voor brede inzet voor alle branches. Dit vanwege de ”flexibele schil” rondom invulling klantproces. Daarnaast ontwikkelden wij vanuit onze stichting een nieuw kwaliteitskeurmerk op basis van uitkomsten, het zogenaamde Improvement Model. Treedt buiten uw comfortzone en laat u ook inspireren! Deze nieuwe initiatieven zijn met en voor het zorgwerkveld zelf tot stand gekomen, mede dankzij experts die onderdeel uitmaken van het college van deskundigen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.