Alleen een cultuur van volledige transparantie in de gezondheidszorg leidt tot duurzame kwaliteitsverbetering en meer doelmatigheid. Voorwaarde is wel dat leren van fouten, en niet het afstraffen daarvan, centraal staat.
Dat was een van de boodschappen
Helemaal eens met Anhjansen. Mag hopen dat ook Mevr. Schippers dit leest!
Mooi statement van Berwick over transparantie. Hoe schamper is daarover niet gedaan in reacties op het DBC-gedachtegoed. Niet iedereen in de zorg heeft voldoende lef om transparantie te omarmen, laat staan om het zelf ook te zijn.
En het is natuurlijk heel grappig om vast te stellen dat de roep om transparantie gebeurd tijdens een besloten bijeenkomst voor een 40 tal ’top’ bestuurders en beslissers in de zorg.
Marktwerking en concurrentie in de energie sector werd onlangs door de verantwoordelijke topambtenaar betreurd; wij hadden het niet moeten doen.
Evident dat de topambtenaren verantwoordelijk voor het invoeren van marktwerking en concurrentie, gereguleerd en al, te zijner tijd met de billen bloot zullen gaan en hun daden betreuren; zonder gevolgen voor henzelf.
10% van de sterfgevallen in Nederlandse ziekenhuizen zijn het gevolg van de kwaliteit en de kwantiteit van de geleverde zorg!
Het bericht uit het rapport Danner werd snel onder de mat geschoven. De media vragen niet door.
De kroningsmantel krijgt meer aandacht; 65 jaar of 200 jaar?
Semmelweiss draait zich nog eens een keertje om.
Volgens het rapport Commissie Danner nal Ruwaard v Putten ziekenhuis sterven jaarlijks 10% van de in ziekenhuizen overleden patiënten onnodig. Vermijdbare sterfte. Sterfte door de behandeling. Het loopt in Nederland in de duizenden patienten per jaar! Daarmee vergeleken is het Britse ziekenhuis een topziekenhuis.
Transparantie in alle gegevens, inclusief financiele, is in een marktomgeving onmogelijk. Achmea legt direct de verbinding tussen kwaliteit en kosten. Ziekenhuizen worden geacht met elkaar te concurreren op prijs en op kwaliteit. Totale transparantie ondermijnt de concurrentie positie. Ook die van de zorginkopende verzekeraars. Vandaar dat WHO en OESO pleiten voor invoering van een NHS/Scandinavisch zorgstelsel omdat juist dat concurrentie en marktwerking overbodig maakt.
In een dergelijk stelsel is benchmarking en totale transparantie zonder straf mogelijk en staan zorgverleners ten dienste van de burgers. Het is aan de regulatoren en toezichthouders om die transparantie af te dwingen en door te voeren.
Toegevoegde waarde van private verzekeraars in een zorgmarkt van 17 miljoen inwoners is dan ook negatief.