Grootste eyeopener voor de vele heren en iets minder dames zorgbestuurders, was hun taalgebruik. Dat vakjargon sluit namelijk totaal niet aan bij de belevingswereld van hun medewerkers. Dus gaan ze zich daar vanaf nu allemaal op richten, dat levert meteen een hoger plaatsje op in de benchmark op.
Zzp
ActiZ is een club van zorgorganisaties in intramurale instellingen (zorggebouwen voor ouderenzorg) en extramurale zorg (zorg bij de mensen thuis). Het is belangrijk om medewerkers tevreden te houden want er staat de komende jaren heel wat te gebeuren. Het aantal lichte zzp’s in verzorgingshuizen neemt af, dat wil zeggen dat mensen langer thuis blijven wonen. De zzp’s 3 tot en met 8 stijgen, wat betekent dat mensen in verzorgingshuizen steeds meer verzorging nodig hebben. Daar krijgt het personeel van die huizen het moeilijk mee, want daar zijn ze niet voor opgeleid. Ook onderbezetting en inkomstenderving kunnen het gevolg zijn. Dus: er staan kamers leeg waardoor je als helpende-plus minder hoeft te doen. Maar waardoor ook jouw organisatie failliet kan gaan en je helemaal niets meer te doen hebt.
Meer doen met minder
Nu gaan de bestuurders, vroeger heetten die directeuren, meer aandacht besteden aan hun werknemers, dus aan jou. Dat hebben ze vrijdag op een congres, een bijeenkomst waar veel wordt gepraat, met elkaar afgesproken. Ze gaan geen moeilijke woorden gebruiken want die begrijpen jullie toch niet. En ze gaan heel vaak hetzelfde zeggen, want één keer uitleggen, is niet genoeg. Dus de hoogste baas komt met jullie praten tijdens de lunch, of gaat op een zeepkist staan en vertelt een verhaal in normaal Nederlands. Over waar het naartoe moet met de organisatie. En wat dat betekent voor jullie en de oude mensen die jullie elke dag verzorgen. Misschien moet de organisatie ‘desinvesteren’, mensen ontslaan dus. Of je mag blijven, maar wel tegen minder salaris. In elk geval moet er met minder mensen meer worden gedaan. Dat snappen jullie wel, toch? (Zorgvisie-Carina van Aartsen)
Geachte mevrouw Van Aartsen. Bij het lezen van uw column heb ik mij afgevraagd of u bij het congres aanwezig was en of u het rapport heeft gelezen. U had uw column dan ook kunnen richten tot de vele hard werkende medewerkers die voor hun inzet een gemiddeld hogere waardering hebben gekregen, dan de vorige benchmark. Het is maar waar je je als columniste mee wil (of kan?) profileren. Dat vind ik jammer.
Ik, VIG3/EVV (verzorgende), erger me vaak erg aan al de vlotte engelse termen in de rapporten en nieuwsbrieven van onze organisatie! Wil graag duidelijke nederlandstalige informatie echter geen Jip-en-Janneke-taal á la Carina.
Ik waardeer de poging tot cynisme want die is hier zeer op zijn plaats, maar ik snap de blog toch niet helemaal. Carina denkt toch niet echt dat haar blog door verzorgenden gelezen wordt?