Maar er is meer dat in het basispakket opgenomen zou kunnen worden. Ik denk aan inmiddels ontwikkelde e-healthtoepassingen, die klaar zijn voor gebruik door iedere inwoner van Nederland. Geen oplossingen voor een specifieke aandoening of nanorobots die op ontdekkingsreis gaan door het menselijk lichaam, maar digitale communicatie 2.0.
Van de nu beschikbare veilige e-healthproducten is te verwachten dat het gebruik ervan leidt tot besparing van zorgkosten. Zonder hard wetenschappelijk bewijs, maar wel met een veronderstelde besparing van zorgkosten, wordt preventie wellicht tot het basispakket toegelaten. Om diezelfde reden zouden ook e-healthproducten toegelaten moeten worden.
Bekostiging e-healthproducten
Om te beginnen denk ik aan een veilig online videoconsult en online dossier voor de zorgconsument die daarmee zijn medische gegevens met zorgverleners kan uitwisselen. De techniek is ontwikkeld, laten we deze dan ook beschikbaar maken. Geld is nu voor veel zorgconsumenten nog een drempel; er zijn nog steeds zorgmijders vanwege het eigen risico. Wanneer de bekostiging van dergelijke e-healthproducten wordt toegelaten tot het basispakket, wordt die drempel weggenomen.
Veilig online consult
Het is aan de politiek om deze stap te durven zetten.
In de eerste plaats omdat een veilig online video consult en medisch dossier integraal onderdeel gemaakt kan worden van de zorgverlening en de kosten daarvan in het niet zullen vallen bij de financiële winst. In de tweede plaats omdat er ook maatschappelijke problemen mee kunnen worden opgelost. Denk aan de overbezette huisartsen en aan de zorgconsumenten die niet mobiel zijn en voor het bezoek aan een hulpverlener afhankelijk zijn van anderen. ‘Meedoen’ is een veelgehoord motto. Je doet pas echt mee als je zelf op een door jou gekozen moment de huisarts of een andere zorgverlener kunt spreken. ‘Gewoon’ via een online videoconsult. Datzelfde geldt voor al die werkenden, die dan onder werktijd met hun arts of andere zorgverlener zouden kunnen overleggen. Ik sluit graag aan bij het RIVM die in zijn recente onderzoek over telediagostiek, tijdsbesparing als een belangrijk voordeel benoemt, ‘zowel voor de arts als voor de patiënt. De patiënt hoeft niet naar de behandelend arts te reizen en de arts kan op een willekeurig moment een vraag aan een collega stellen’.
Laten zorgaanbieder, zorgconsument, zorgverzekeraar én politiek de digitale techniek omarmen. Ik ben ervan overtuigd dat digitale toegang tot de zorg zal bijdragen aan preventie.
Guido J.M. Maas, voorzitter Hallo Dokter