Traditioneel klopt zijn collega van VWS elk jaar bij hem aan met een miljardentekort. Ondanks bezuinigingen op de zorg, moeten ook andere ministeries voor het gat bij VWS opdraaien. De onbeheerste groei lijkt echter beteugeld. In ieder geval stijgen de curatievezorgkosten veel minder dan verwacht. Ook de zorgverzekeraars behalen goede financiële resultaten. Samen zagen ze de winst over 2012 stijgen naar 1,4 miljard euro. Schippers verwacht van hen dat zij die winst teruggeven aan verzekerden door een premieverlaging, liet zij in het voorjaar weten.
Gemiste kans
Wonderbaarlijk genoeg heeft zij nagelaten daarover harde afspraken te maken in de zorgakkoorden die de minister in juli heeft afgesloten. Geen woord over de winsten van zorgverzekeraars. Het staat hun geheel vrij te doen wat ze zelf nodig achten. Een gemiste kans.
Premieverlaging
De zorgverzekeraars staan niet te popelen om de premies te verlagen. Ze wijzen erop dat ze steeds meer financiële risico’s lopen, terwijl de overheidsgaranties afnemen. De Nederlandse Bank (DNB) heeft daarom de solvabiliteitseis verhoogd van 8 naar 11 procent. Zorgverzekeraars doen daar zelf nog een schepje bovenop. Ze zitten met meer dan 9 miljard euro aan reserves wel erg ruim in hun jasjes. Dat bedrag is zeker twee keer zo groot als DNB voorschrijft.
Winst naar de verzekerden
Premie verlagen gaat tegen de reflex van verzekeraars in. Ze houden het geld liever zelf en verzekeren de maatschappij dat ze er verstandige dingen mee doen. Zo wijst CZ op de goede beleggingsresultaten. Maar waarom zou CZ de winst beleggen? Het is niet haar geld. Ze innen de wettelijk verplichte premies om zorg voor in te kopen. Wat ze overhouden is van de burgers. Zorgverzekeraars kunnen er niet omheen hun buffers te verlagen en hun winsten terug te geven aan hun verzekerden. Dat is goed voor de portemonnee van de burger en voor de economie.
Schandalig en dan de basis verz afbreken!
Ook al komt er een premieverlaging wat is dat op een bedrag van meer dan 5500 Euro per burger in dit land? Niets… het komt niet eens ergens in de buurt van de marketingkosten die zorgverzekeraars gebruiken om ‘zorgmarktje’ te spelen..