Steeds meer ouderen moeten langer thuis wonen. Het verzorgingshuis is straks enkel bedoeld voor mensen met een zzp-indicatie van 5 en hoger. De huidige bewoners mogen blijven, maar nieuwe bewoners zijn mensen die echt niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Na een tijdje zullen de fitte bewoners het steeds minder naar hun zin krijgen. Hetzelfde geldt voor ouderen die thuis moeten blijven wonen. Eenzaamheid en depressiviteit liggen op de loer.
Digitale ontmoetingsruimten
Doordat verzorgingshuizen leeg raken, krijgen zorgorganisaties een andere rol: namelijk het leven van een cliënt regisseren. Hoe? Dat is best complex. De sector is nog zoekende, maar de rol van technologie kan hierin van grote waarde zijn. Denk aan digitale ontmoetingsruimtes waar ouderen met dezelfde interesse elkaar kunnen vinden. En met elkaar kunnen afspreken. In een fysieke ruime bijvoorbeeld. Zorgorganisaties kunnen dit soort ontmoetingsruimten faciliteren. Er zijn straks immers minder bewoners.
Wanneer ouderen niet in staat zijn elkaar fysiek te ontmoeten, kunnen zij toch dankzij technologie via videoconferencing met elkaar communiceren. Het lijkt dan alsof ze bij elkaar in één ruimte zitten. Of er komt een virtuele plek waar ouderen games kunnen spelen, tegen elkaar of tegen hun (klein)kinderen. Of wat dacht je van een digitale bestelplaats voor huishoudelijke taken waar ouderen direct te zien krijgen wie er wanneer komt. Dankzij koppeling met social media kunnen ouderen in een klik meer te weten komen over de hulpverlener. De technologie om de eenzaamheid bij ouderen terug te dringen, ontwikkelt zich in rap tempo.
Paradigmashift
Zorgorganisaties staan voor een paradigmashift. Willen ze overleven, dan moeten ze de nieuwe technologie omarmen en een radicaal andere visie op technologie ontwikkelen. Geen eilandautomatisering maar een geïntegreerd systeem. Dit betekent niet alleen integratie van zorg- en administratieprocessen, ook de digitale interactie, zoals hierboven genoemd, hoort erbij. Allerlei sensoren houden de cliënt in de gaten. Mocht er iets voorvallen, dan detecteren de sensoren dit. De juiste hulpverlener ontvangt een melding en de administratieve afwikkeling gaat dankzij de integratie automatisch.
Hoe ga je als zorgorganisatie goed om met deze paradigmashift? Vraag de bewoners naar hun behoefte, maar houdt daarnaast de technologische ontwikkelingen in de gaten en kijk hoe die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de organisatie.
Social collaboration
Ook voor softwareleveranciers geldt de paradigmashift. Gaan ze hier niet in mee dan leggen zij het loodje. Traditionele systemen zullen straks vanuit de cloud zijn af te nemen en allerlei mogelijkheden voor samenwerking bevatten: social collaboration heet dat in vaktermen. Het voordeel van software uit de cloud is dat deze eenvoudig aan elkaar is te koppelen. Dus bijvoorbeeld ook aan programma’s die eenzaamheid bij ouderen kunnen opheffen. IT kan helpen de zorg voor ouderen beter te maken. Niet alleen door de zorg zelf te ondersteunen, maar ook de administratieve taken en het welzijn.
Het juiste device
Ouderen hebben eindoplossingen nodig. Dan is de kans het grootst dat ze daadwerkelijk gebruik gaan maken van technologie. Je kunt als zorgorganisatie de ict nog zo goed voor elkaar hebben of als ict-bedrijf zulke mooie technologie hebben ontwikkeld, als die niet wordt gebruikt, is het project mislukt. Wie bepaalt dan het juiste device? Ik denk de ict-leverancier. Zo is er altijd de garantie dat het werkt, niet traag is of fouten bevat. Uiteraard kan de cliënt er zelf apps op installeren. Door zo technologie aan te bieden aan ouderen, is de eenzaamheid snel terug te dringen.
Jan Pol, directeur Gezondheidszorg, UNIT4
Helemaal eens met Jan Pol,
ICT is zeker niet de oplossing voor alles, maar kan een grotere rol gaan spelen in een aangenaam en gelukkig leven van senioren dan veel mensen nu denken/vinden: zie bijvoorbeeld http://www.mijnmedaillon.nl
Vriendelijke groet, Pier Tholen.
Die vergelijking met antidepressiva is een goede. De effecten zijn aanzienlijk bescheidener (volgens sommigen zelfs nihil) dan de eerste heilsboodschappen voorspelden, en naarmate ze langer op de markt zijn openbaren zich steeds meer (lange termijn) serieuze nadelen.
Niettemin schrijf ik ze wel eens voor …