Veel Nederlanders trokken de conclusie dat voor start-ups alleen ruimte zou zijn in imperfecte zorgstelsels en dat een dergelijke partij voorlopig geen voet aan de grond zou krijgen in het Europese zorglandschap.
Online zorgaanbieders
Niets blijkt minder waar. In de UK – waar wachtlijsten van tien dagen voor het bezoek aan een huisarts gemeengoed zijn – is ook ruimte gebleken voor online zorgaanbieders. Babylon Health is een van de grotere spelers in de UK op het gebied van online huisartsenconsulten. Deze zorgaanbieder heeft weten te realiseren dat patiënten – nadat ze online via vijf vragen een eerste diagnose hebben gekregen – direct een afspraak kunnen maken met een professional – huisarts, specialist of therapeut – in dienst bij Babylon Health. In The Guardian beschreef journalist en patiënt Tim Lewis hoe hij binnen 34 minuten een huisarts te spreken kreeg via video conferencing. Hij voelde een aantal bobbeltjes in zijn nek en wilde snel weten wat er aan de hand was. Na afloop van het gesprek ontving hij keurig de video toegestuurd via de Babylon-app, naast een sms met daarin een korte samenvatting van de diagnose en het advies van de dokter. Als Tim een recept nodig had gehad, zou dat binnen een uur bij de apotheek geweest zijn. Twee dagen later kreeg Tim een sms-je van de dokter met de vraag hoe het met hem ging. Maar goede service is zelden gratis. De dienstverlening van Babylon kost 5 pond per maand of eenmalig 25 pond. Goedkoop genoeg om bezorgde patiënten in beweging te krijgen.
Ook in Nederland
Zou zoiets ook in Nederland kunnen?
- Stel dat er Nederlanders zijn die het ook vervelend vinden dat ze regelmatig moeten wachten voordat ze een afspraak krijgen met een zorgverlener.
- Stel dat de service van een Babylon-achtige partij deze ergernis aanpakt.
- Stel dat het serviceniveau van de online zorgaanbieder hoog is en Nederlandse patiënten zo’n dienst ook nog prettig vinden. (Vroeger dachten mensen ook dat ze een navigatiesysteem niet echt nodig zouden hebben; nu kunnen ze niet meer zonder).
- Stel dat deze partijen inspelen op de brede maatschappelijke behoefte om online te kopen, te boeken en te reserveren.
- Nederland heeft de hoogste internetdichtheid ter wereld in combinatie met een sterke mobiele telefoondichtheid, dus adoptie zou heel makkelijk kunnen zijn.
Dan zou het zo maar kunnen dat we binnenkort een Guahao, Babylon of Push Doctor (een online dokter in de UK) in Nederland kunnen verwelkomen. Het interessante is dat een dergelijke partij ook snel een cross convergence-strategie zal volgen. Guahao heeft met behulp van de investering van Goldman Sachs 150 miljoen dollar geïnvesteerd in vijf behandelcentra (in samenwerking met lokale zorgaanbieders). Niet de reguliere ziekenhuizen kiezen een digitale strategie, maar digitale zorgaanbieders stappen in de klassieke zorgverlening.
Bereid je voor
Mijn oproep aan Nederlandse huisartsen en zorginstellingen zou daarom zijn: zorg dat je razendsnel de mogelijkheid biedt om online afspraken te maken, online consulten uit te voeren en feedback te vragen van patiënten met behulp van een rating (zoals Uber dat doet: de taxichauffeur krijgt een rating en de chauffeur geeft een rating aan de klant). Mocht je dat niet snel genoeg voor elkaar hebben, dan zou je zo maar kunnen worden ‘ingehaald’ door een Nederlandse Guahao. Misschien zelfs al deze winter.
Karina Kuperus, is partner KPMG Health
Wilt u weten hoe u een digitale strategie handen en voeten geeft, kom naar de Digital Health Week eind november bij KPMG.
Leuk idee, maar mag van de NZA niet. je mag (als medisch specialist) geen zorg rechtstreeks aan de patient aanbieden, zonder verwijzing van de huisarts.
Ik heb op het Mobile healthcare congres laatst ook al geopperd om dit mogelijk te maken. In bijv de VS is dit al gemeengoed. Wij hebben de techniek al op orde hiervoor, maar de wet en regelgeving loopt ontzettend achter.