Werknemers uit de verpleging, verzorging en thuiszorg geven de branche een totaalscore van 6,7. Dat blijkt uit de ‘Continue benchmark’ van brancheorganisatie ActiZ. Het cijfer geeft aan hoe tevreden verplegers en verzorgers zijn met hun totale werksituatie. Van het rapportcijfer 6,7 gaan ouders doorgaans niet rond de keukentafel dansen. Maar een voldoende is een voldoende. Dit totaalcijfer krijgt nog meer glans als je er hogere deelcijfers uit de benchmark naast zet. Zo scoort het deelthema ‘kwaliteit van het werk’ een respectabele 7,1. Het onderdeel ‘sfeer en plezier op het werk’, scoort zelfs een 7,8. Dat is bijna een acht! De gemiddelde zorgmedewerker gaat dus fluitend naar het werk. Ondanks de financiële malaise in de thuiszorg. Ondanks toenemende administratieve lasten. Ondanks chronisch gebrek aan collega’s. Zorgmedewerkers zijn helden. Maar dit heroïsche beeld van de altijd positieve zorgmedewerker is wellicht wat te rooskleurig. Want ervaren verpleegkundigen blijken massaal de zorg te verlaten. Dat zegt de beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) deze week althans in het regionale dagblad BN/De Stem. V&VN noemt de leegloop onder vijftigplussers ‘verontrustend’. Dit strookt niet met het beeld van de tevreden werknemer. Ook het bericht van RTL Nieuws deze week komt niet overeen. RTL Nieuws zegt dat verpleegkundigen zich op grote schaal extern laten inhuren als tijdelijke kracht. Voor meer loon dan een vaste kracht vangt en met een leaseauto. Het bericht gaat grotendeels over ziekenhuizen maar: ‘de ontwikkeling doet zich ook voor in de thuiszorg’. Het grootste vraagteken bij het vermeende geluk van de zorgmedewerker komt echter uit de benchmark van ActiZ zelf. Hieruit blijkt dat bijna veertig procent van de medewerkers ooit heeft overwogen om bij hun organisatie weg te gaan. De sfeer op het werk mag een 7,8 waard zijn, het gras lijkt toch groener bij de buren.
De gelukkige werknemer
Bent u gelukkig? Zorgmedewerkers antwoorden op deze fundamentele levensvraag: ‘best wel gelukkig’. Dan is het toch vreemd dat deze ‘gelukkige werknemers’ ergens anders willen werken.
Bent u gelukkig? Zorgmedewerkers antwoorden op deze fundamentele levensvraag: ‘best wel gelukkig’. Dan is het toch vreemd dat deze ‘gelukkige werknemers’ ergens anders willen werken. Dat is de openingspassage.
Heeft dit vertrek met procedures, checklisten en rapportageformats te maken? Of heeft het te maken met een gebrek aan herkenning, erkenning en waardering van die professionals. Er zijn vele wegen die leiden naar ……, precies! Maar mogelijk dat toch eens serieus gekeken moet worden naar de zogenaamde kruiwagen Investors in People. Het is toch niet voor niets dat meer dan 50% van de top-20 in de UK erkend Investor in People zijn, en dat juist deze oirganisatie pertect in staat blijken te zijn hun professionals te vinden, te binden en te ontwikkelen. Investeren in professionals is renderen in de kwaliteit van de zorg, door te investeren in het ‘hart van de organisatie, te weten de professionals’, worden die professionals het visitekaartje van de zorgaanbieder. Niet alleen voor nieuwe klanten, maar ook voor nieuwe medewerkers.