Een manager in de thuiszorg beklaagt zich per brief over de mateloze bureaucratie. Ze loopt de hele dag van alles te registreren. Bovendien moet ze aan allerlei organen zoals zorgkantoor en het CAK verschillende rapportages inleveren. Ze wordt er helemaal gek van. Kan dat nou niet anders?
Hoogervorst: “Dit is een veelgehoorde klacht uit de zorg en ik denk dat het ook waar is. We hebben de afgelopen paar jaren wel geprobeerd om de papierstroom wat te beperken. Dat is onvoldoende gelukt. Wat wel belangrijk is geweest voor de thuiszorginstellingen is dat we de indicatiestelling in belangrijke mate hebben gedelegeerd aan de thuiszorg. Het is een klacht die volgens mij terecht is en waaraan nog veel aan gewerkt moet worden. Aan de andere kant: die controle is natuurlijk niet helemaal voor niks bedacht. Het is niet goed om zoiets als indicatiestelling in het geheel over te dragen aan de zorgaanbieder. Dat is de kat op het spek binden…”
U vertrouwt ze nog steeds niet, he?
Hoogervorst: “De minister wordt ook gecontroleerd door de Kamer en dat is goed. Een ondernemer zit in een marktsituatie en als hij niet goed zijn best doet, lopen de klanten gewoon weg. Dat is de kern van de zaak. Als je geen marktsituatie hebt waarin je het aan het vrije spel kunt overlaten, verval je snel in bureaucratische maatregelen om te zorgen dat de kosten worden beheerst. Kern van de stelselherziening is om meer marktelementen aan te brengen in de hoop dat je veel van die bureaucratie kunt wegsnijden. Ik denk dat we daaraan nog een hele hoop moeten doen.”
Twaalfde scène: Hypocriete discussie
Door: Ruud Koolen