Alerte patiënten kunnen artsen en verpleegkundigen zelfs wijzen op lab-uitslagen of verkeerde doseringsinschattingen. Dat kan medische fouten helpen voorkomen.
Feedback is cruciaal
De tijd dat artsen hun beslissingen alleen naar eigen inzicht namen, komt steeds meer achter ons te liggen. Het gedachtengoed wint terrein dat bloedonderzoeken en ontstekingswaarden slechts een indicatie voor herstel zijn; feedback van de patiënt is cruciaal voor een volledig beeld. Steeds meer artsen die ik in mijn werk ontmoet, erkennen in toenemende mate dat een patiënt zijn lichaam zelf het beste aanvoelt. Het internet leert ons alles over aandoeningen en maakt ons mondiger dan ooit tevoren. Deze nieuwe situatie vraagt om een gelijkwaardige benadering van patiënten. Uiteraard zonder de professionele rol van de arts tekort te doen.
Inzicht en inspraak
Maar het is niet alleen het nut van feedback waarom patiënten meer betrokken zouden moeten worden bij behandeltrajecten. Inzicht en inspraak in medische dossiers kunnen zelfs zorgen voor een stijging van de kwaliteit van zorg, terwijl de kosten dalen.
Digitale kansen
Moderne ict-oplossingen bieden volop mogelijkheden om patiënten hun behandeling te laten volgen. Toch zijn er maar weinig ziekenhuizen die de talloze ‘digitale kansen’ optimaal benutten. Een schoolvoorbeeld is het digitale patiëntenportaal: dat is maar zelden helemaal op orde, zo blijkt uit een recent onderzoek van CGI naar de websites van negentig ziekenhuizen. Vooral de bruikbaarheid op mobiele apparaten schiet vaak tekort. Dat is een flink gemis voor patiënten die dagen, zo niet weken gekluisterd zijn aan bed.
Angst voor datalek
Dat zorginstellingen moeite hebben om medische gegevens beschikbaar en makkelijk vindbaar te maken, komt ongetwijfeld voor een deel door de angst voor een datalek of cyberaanval. Gek is dat niet: de gegevens waar het om gaat zijn persoonlijk en zeer vertrouwelijk. Als die op straat terechtkomen, is de ultieme nachtmerrie van de betreffende zorginstelling een feit.
Groeiende zelfredzaamheid
Maar er speelt meer. Veel ziekenhuizen zien volgens mij nog onvoldoende hoe de elektronische dienstverlening de samenwerking tussen arts en patiënt kan verbeteren. Ze zien niet in dat daarmee de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van die patiënt groeit. Het zou goed zijn als dit besef snel doordringt, evenals het gegeven dat een geëmancipeerde patiënt geen bedreiging is maar een aanwinst. Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een snel herstelde patiënt.
Albert Vlug, director consulting healthcare CGI