Zijn zorgcentrum heeft een patiëntenportaal. Daar kun je als patiënt inloggen, met een wachtwoord, en van alles regelen. Dat is mooi en handig en voor mijn pa geen probleem. De levering van medicijnen is ook helemaal geautomatiseerd. Als de computer van de apotheek vindt dat z’n medicijnen op zijn, krijgt pa een e-mailtje met een bevestigingslink. Als hij daarop klikt, wordt de nieuwe voorraad medicijnen bezorgd.
Wachtwoord e-mailprovider
Vorige week ging er iets mis: Het wachtwoord van de e-mailprovider deed het niet meer. Volgens mij had pa iets verkeerd gedaan, maar volgens hem was het euvel vanzelf ontstaan. Kan best, providers zijn immers ook maar mensen.
Een nieuw wachtwoord instellen bleek niet zo simpel: die kon je wel aanvragen maar dan moest je op de link klikken die per e-mail werd toegestuurd. Maar de mail deed het dus niet. Gelukkig was er nog een andere procedure. Per brief werd een code toegestuurd waarmee het wachtwoord opnieuw ingesteld kon worden.
Prima app
Het ziekenhuis waar pa wel eens naar toe moet heeft een app. Met die app kun je afspraken maken, een gedeelte van het zorgdossier inzien en er zit een soort navigatiesysteem in dat jou de weg wijst als je op controle moet komen en bang bent te verdwalen in het grote gebouw. Prima app, gewoon installeren op de smartphone, de identiteit bevestigen met een e-mail en een link. Het werkt alleen niet op pa’s oude Nokia maar dat weerhoudt het ziekenhuis er niet van hem telkens weer op de app te wijzen.
Digitalisering bij zorgverzekeraar
De zorgverzekeraar digitaliseert ook steeds meer. Kon je vroeger al je zorgrekeningen in een enveloppe doen en opsturen, nu, en dat wordt echt gezien als vooruitgang, moet je ze allemaal scannen, inloggen in een portaal op het web, en de gescande documenten uploaden. Moet je iets betalen dan krijg je een mailtje met een link naar een QR-code die je met je smartphone kunt scannen zodat je via iDeal een betaling kunt doen. Inderdaad veel handiger dan de ouderwetse acceptgiro.
Automatisering
Ziet u een trend? Door de automatisering bij de zorgverleners en verzekeraar moet de arme patiënt steeds meer dingen zelf doen, zorgen voor de juiste apparatuur en is hij volledig afhankelijk geworden van de internetprovider. Wanneer er met de internetprovider, of met pa, iets fout gaat, houdt het allemaal op.
Natuurlijk zullen er manieren zijn om dan toch zorg te verlenen en zal het de bedoeling zijn dat de patiënt beter geholpen wordt. Maar ik vraag me oprecht af of al deze modernisering de zorg aan mijn pa ten goede komt. De afhankelijkheid van de technologie is nu zo groot dat aansluiting gemakkelijk gemist wordt en bij een klein technisch probleem de zorg tot stilstand komt. Het voordeel ligt bij de ondernemende zorgverleners en verzekeraars. En niet bij de patiënt of diens mantelzorger.