Tevreden cliënten
Onderkoeld en sussend is de eerste reactie van Hans Ouwerkerk, voorzitter van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. Inhakend op de titel van het inspectierapport zegt hij. “We wisten dat de kwaliteit onder druk stond, maar instellingen kunnen de nu bestaande zorgvraag niet meer altijd kwalitatief verantwoord beantwoorden. De Benchmark laat zien dat de cliënten tevreden zijn, maar het inspectierapport laat zien dat het beter moet. Dat pakken we op.”
Geen smoezen
Voorzitter Ouwerkerk wil de kortingen op de budgetten weliswaar niet als smoes gebruiken, maar roept staatssecretaris Bussemaker toch op om ze ongedaan te maken en om de zorgkantoren op te dragen om te stoppen met prijsonderhandelingen. Waarom in hemelsnaam? Een beetje druk op de ketel is toch zo slecht niet?
Samenwerking
De zorgaanbieders willen aan het werk om de problemen aan te pakken. Maar ze kunnen dat niet alleen en roepen stakeholders – organisaties van clienten en ouders, inspectie, VWS, zorgkantoren en de rest van de wereld – op om mee te werken.
Vluchten mag niet meer
Na inspectie is het tijd voor grondige introspectie, dames en heren van de gezondheidszorg.
Kijkt u in de spiegel, die de inspectie u voorhoudt.
• Toezichthouder: brengen uw vragen wel eens interne misstanden aan het licht?
• Bestuurder, waarom doen kleine organisaties het veel beter dan grote?
• Waarom bereidt u toch weer een nieuwe fusie voor?
• Manager, wat doet u om medewerkers beter te laten functioneren?
• Opleider, hoe gaat u de lang verloren aansluiting bij de beroepspraktijk herstellen?
• Medewerker, brengt vastbinden u niet in gewetensnood?
• Bestuurder: neemt u de verantwoordelijkheid als het mis gaat op de werkvloer?
• Voorzitter van de brancheorganisatie: er gaat vier miljard om in de gehandicaptenzorg en die wil u natuurlijk goed besteden. Dwingt u daarom allen die aan uw leiderschap zijn toevertrouwd om in die spiegel te kijken. Laat niemand ontsnappen met de uitvlucht dat ze niks kunnen doen zonder samenwerking met anderen. Zet uw leden aan het werk. Vluchten mag niet meer.
Paul Bottelier, voormalige voorzitter VGN
november 2007 – Het recente Inspectierapport over de stand van zaken in de gehandicaptenzorg is onthutsend. Sommigen zeggen dat het rapport methodologisch zou rammelen. Als dat zo is, toon het dan keihard aan, zou ik zeggen en dat zal de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) dan ook ongetwijfeld wel doen. Helaas kwam dat niet in de publiciteit.
Mijn angst is toch dat het veel te veel gaat over de fusies, de schaalgrootte, de strategische positie en veel te weinig om de mensen, die het verschil maken. Dat verschil wordt niet gemaakt door de omvang of de strategische positie. De oproep om in de spiegel te kijken, die hoofdredacteur Ruud Koolen in het redactioneel van de Zorgvisie nieuwsbrief nr. 47 deed, is mijns inziens dan ook helemaal terecht. Vier miljard is inderdaad niet niks!
Overigens doet Zorgvisie ook wel een beetje mee aan de gekte dat het belangrijk lijkt te zijn, wie de grootste is. Zie de jaarlijkse Top 100-lijst, toch een soort Quote. Mensen schijnen het ultiem te vinden in die lijst voor te komen en dat werkt bij sommige bestuurders in de zorg blijkbaar ook zo. Een hoge score op die lijst geeft meer prestige dan kwalitatief de beste zorg bieden! Dus ik daag Zorgvisie uit om voortaan lijstjes te publiceren van de kwalitatief beste instellingen! Dat laat onverlet, dat Ruud Koolen een moedig en terecht commentaar geeft.