Gemeenten hebben zich zo veel mogelijk voorbereid op hun nieuwe taken op het gebied van zorginkoop, naast de bestaande inkoop van bijvoorbeeld hulpmiddelen. Kiezen zij ervoor om ook de nieuwe zorg aan te besteden, dan zijn gemeenten hiervoor aan regels gebonden en in alle gevallen aan het eigen gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voor zorgaanbieders geldt hetzelfde advies: bereid u goed voor op iedere inschrijving. Als de opdracht wordt gegund, bent u daarmee immers ‘verzekerd’ van een (soms langdurige) opdacht bij de gemeente. Om te zorgen voor een (meer) succesvolle inschrijving op een zorgaanbesteding heb ik voor u een aantal – want er zijn er vanzelfsprekend meer – aandachtspunten uitgelicht:
1. Houd rekening met de strikte aanbestedingsregelgeving
Mogelijk een open deur, maar neem de regels in acht: aanbesteden door de gemeente is aan strikte regelgeving gebonden. Eén daarvan is het exacte tijdspad van de aanbesteding – en dan met name de dag en tijdstip voor het indienen van de inschrijving – en de compleetheid van de inschrijving.
2. Controleer of niet in strijd wordt gehandeld met de mededingingswet
Door de (nieuwe) rol van de gemeente als zorginkoper en de wens voor nieuwe samenwerkingsvormen is de vraag of zowel de gemeente in de gestelde voorwaarden, als de zorgaanbieder als inschrijver in overeenstemming met de mededingingswet handelt. Duidelijk is dat u als zorgaanbieder geen prijs- of gebiedsverdelingsafspraken mag maken met concurrenten. Maar let ook op als u samen met een ‘concullega’ inschrijft, terwijl beide organisaties ook de klus alleen kunnen klaren. Of als een gemeente u verzoekt samen te werken en het werk te verdelen. Dit verzoek biedt voor de ACM onvoldoende houvast om te concluderen dat de samenwerking is toegestaan.
3. Let op het risico voor de inschrijver bij elektronisch aanbesteden
Als de aanbesteding volledig elektronisch verloopt – wat binnen enkele jaren verplicht wordt – komt het voor risico van de zorgaanbieder als niet alle onderdelen van de inschrijving zijn geüpload en de inschrijving succesvol is afgerond. Zelfs als er een storing is in het systeem, zijn gemeenten niet verplicht de inschrijvingstermijn te verlengen voor de zorgaanbieders om hun inschrijving in te dienen, zoals onlangs is bevestigd door de rechter. Anticipeer daarop door (ruim) op tijd in te schrijven. Controleer de inschrijving goed. Na de controle ontvangt u van TenderNed een transactiecode per SMS. Deze transactiecode moet worden ingevoerd om de inschrijving te verzenden. Ga ook deze laatste stap zorgvuldig na.
Het is essentieel dat u als inschrijver de (spel)regels kent en kunt toepassen. Dan heeft u daadwerkelijk meer kans bij een aanbesteding.
Mieke Mel, advocaat Marxman Advocaten, sectie Ondernemingen en sectie Vastgoed & Overheid