In de nabije toekomst wordt de ouderenzorg niet meer geleverd door een sector van miljoenenconcerns waar duizenden mensen in vaste dienst werken. Een leger kleine aanbieders, zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers), eenmansbedrijven en goedkope krachten uit Oost-Europa zal dit werk overnemen. De tekenen aan de wand zijn al jaren zichtbaar.
Toegang tot de markt
Het begon met de overheveling van de Wmo naar de gemeenten. In plaats van mensen met een vast contract kwamen er alfahulpen. Een ander symptoom is de pijlsnelle opkomst van Buurtzorg Nederland. Weliswaar een organisatie die werkt met medewerkers in vaste dienst, maar dat op de meest flexibel mogelijke manier doet. Dit jaar is de ontwikkeling rond flexibele zorg in een stroomversnelling geraakt. Onder druk van de maatregelen op het persoonsgebonden budget (pgb) wordt voor de zzp’ers de AWBZ-markt open gesteld. Vanaf volgend jaar is die toegang een feit. Naar verwachting zullen in 2013 de eerste zzp’ers daadwerkelijk AWBZ-zorg leveren. Instellingen zullen niet kunnen concurreren met de goedkopere zelfstandige zorgverleners. Een verzorgster uit Oost-Europa kost 1300 euro in de maand en levert zeven dagen in de week, 24 uur per dag zorg, getuige een reportage van Nieuwsweek afgelopen maandagavond. Als de cliënt met cliëntvolgende bekostiging mag kiezen tussen een buitenlandse zorg-au pair of een kamer in een verpleeghuis, is dat geen competitie.
Regelvrije zones
Zijn er dan geen lichtpuntjes voor de sector? Toch wel. Als de instellingen binnen nu en twee jaar zichzelf fundamenteel weten te transformeren tot flexibele aanbieders, is er nog hoop. De nieuwe ‘regelvrije zorgzones’ van dit kabinet zouden hier wel eens de reddingsboei voor kunnen zijn. Maar een verzorgende die van negen tot vijf in een verpleeghuis werkt, is een uitstervend ras.(Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
LINKS OF RECHTSOM. Het blijft een gegeven om de vergrijzing te verzorgen.Grote organisaties zijn te log/traag en vooral bureaucratisch te duur. Daarom zal de beweging die nu in gang is gezet zijn beslag opnieuw krijgen en naar mijn idee zal veel sneller gaan dan menigeen inschat.
Het allerbelangrijkste blijft dat je kwalitatieve zorg verleent daar waar de mensen vroeger en u om vragen. De zware topbeloningen moeten geautomatiseerd worden en patienten moeten meer zeggenschap krijgen.
Vergeet niet dat in Nederland veel mensen zijn die onvoldoende in staat zijn de zorg voor zichzelf te organiseren of regisseren. Daarbij komt dat de succesvolste thuiszorgorganisatie en beste werkgever inmiddels uit 4.000 medewerkers bestaat en een aardig commercieel succes is voor de eigenaar. grotere organsiaties zijn in staat om mensen op te leiden, om mensen arbeidsomstandigheden te bieden die veilig zijn en volgens de werktijden wet werken. Niet iedere medewerker in de zorg is het gegeven of vindt het zelfs wenselijk om zelfstandig te werken. voorkom dat je van een aantal successen niet generaliseert. dat geldt zowel in het denken van groot naar klein als van klein naar groot. Help de organisaties, die hard nodig zijn in de toekomst, die transformatie door te maken. Zullen we voortaan oplossingen zoeken die uitgaan van verschillende vormen van zorg naast elkaar, dan je te profileeren middels je af te zetten tegen organisaties die veel zzp-ers in staat hebben gesteld uit te voeren wat ze nu doen…
Ik werk nu 42 jaar in de zorg en 1 ding weet ik zeker, vroeger was niet alles goed maar het wordt er nu zeker niet beter op, Er wordt meer gekeken naar luxe woonvormen dan naar het goede zorg verlenen en aandacht geven aan mensen. Het werken met de bewoner doet ik nog steeds met plezier maar het werken voor de werkgever is tegenwoordig geen pretje meer. Als ik nog 10 mjaar moest werken dan werd ik ook zzper of ging iets heel anders doen maar zowie zo niet meer voor een groot log zorgbedrijf werken. Als de staatsevretaris werkelijk als verpleeghuisarts had gewerkt dan had ze nu toch beter moeten weten hoe het werk er aan toegaat want ze kan wel zeggen dat er meer verpleegkundige/verzorgende komen maar wij op de werkvloer zien daar niets van, er wordt alleen maar bezuinigd op personeel, het geld gaat nog steeds naar de dure top.
Ja Tina, één van onze zorgverleensters werkt op en pg afdeling in een verpleeghuis en zij draait heel vaak diensten van 7 tot 10 uur. Dat is maar 3 uur op één dag. Zij heeft een contract van 16 uur in de week en wil graag een ruimer contract. Maar dat krijgt zij niet omdat zij te duur is. Zij nemen liever leerlingen aan.
Stemmetje uit de praktijk: De verzorgende die van 9 tot 5 werkt in een verpleeghuis bestaat nu ook niet. De werktijden zijn meestal 7-15.30 of 7.30-16.00 uur.
En wij draaien ook late- en nachtdiensten.De nine-to-five-mensen zitten achter een bureau,staan niet aan het bed.
het vergezicht dat Wouter schetst is extreem, maar er zal zeker minder ruimte komen voor de grootschalige zorginstellingen die we in de tweede helft van de twintigste eeuw gecreëerd hebben. maar er zal een marktpositie blijven voor centra die fatsoenlijke woonruimte aanbieden met de zorg die de bewoner(s) nodig heeft. helaas lijkt het er echter niet op dat die bewoner(s) zelf kunnen bepalen hoe hun leef- en zorgsituatie is ingericht. en als de trend in het beleid doorzet, dat de zorgverzekeraars niet alleen de regie, maar ook de financiële doorzettingsmacht krijgen, zullen de kosten noch de bureaucratie zelfs maar in de buurt komen van het beeld dat Wouter schetst. weliswaar zullen die goedkope krachten er wel komen, maar de winst die dat oplevert gaat naar de verzekeraars, niet naar de verzekerden en al helemaal niet naar deze zorgleveraars zelf.
En als je alles ook goed gevolgt hebt, dan weet je ook dat juist de mensen die een indicatie voor een verblijf in een zorginstelling hebben dat zij het pgb behouden. Alle anderen moeten de zorg gaan ontvangen van de extramurale zorgverleners. En daar willen zij dus het voordeel vandaan halen. Men verwacht dat 35% (denk ik) geen extramurale zorg af gaat nemen en ook dat de thuiszorgorg. meer overhouden van de indicaties. dan nu de pgbers. Het, nu bekende, vulpercentage. Er zijn thuiszorg organisaties geweest die zich heel goed hebben laten zien in Den Haag. En als een thuiszorgorg. niet goed met de zorgzwaarte of b.v. wonden overweg kan dan wordt een spoedopname geregeld in een zorginstelling. Dus dan kan er niet zo gauw meer een pgb geregeld worden. Want een opname kan in een weekend tijd geregeld worden.
Lees het regeerakkoord en zie dat de staatssecretaris van geen belang is geweest bij deze beslissing.
Ik weet niet Maarten of dat komt door de macht van Actiz dat de pgb gaat krimpen en zorginstellingen meer geld erbij krijgen; ik denk dat ook een rol speelt de achtergrond van onze staatssecretaris. Zij is misschien gevoeliger voor haar oude werkveld als verpleeghuisarts. Stel dat we een staatssecretaris hadden met een achtergrond in de extramurale zorg, misschien was dan een ander spel gespeeld en was het budget van PGB juist flink uitgebreid om de markt te laten werken en de klant als koning gepositioneerd.
Deze ontwikkeling mag dan wenselijk zijn voor patiënten en tevens de kosten van ouderenzorg beheersbaar maken, als ActiZ het niet wil, dan zal het niet gebeuren. En ActiZ wil dit niet. ActiZ heeft net laten zien hoe sterk zij is door in tijden van bezuinigingen te zorgen dat haar leden extra geld krijgen. Dat ging ten koste van het PGB en iedereen met kennis van de zorg vind de huidige verdeling van middelen een achteruitgang. En toch is het ActiZ gelukt. Het is onduidelijk hoe zolang Geert Wilders geen openheid geeft over zijn financiers. Duidelijk is wel dat het ActiZ weer is gelukt. Ik moet toegeven dat ik groot ontzag voor de macht van ActiZ, ook al baal ik van het afschaffen van het PGB.