Uit een inventarisatie van het Financieele Dagblad blijkt dat ziekenhuizen circa 200 miljoen euro claimen in het kader van de overgangsregeling voor DOT. Over 2012 ontvangen ziekenhuizen die omzet kwijtraken 95 procent van de omzet berekend volgens het oude systeem (schaduwbudget). Voor 2013 is het verrekenpercentage 70 procent. Het omgekeerde geldt ook: bij flinke omzetstijging moeten ziekenhuizen terugbetalen. Opvallend is dat tot nog toe het claimbedrag hoger ligt dan het bedrag dat moet worden terugbetaald. De ziekenhuizen die nog niet hebben gepubliceerd, hebben waarschijnlijk de heftigste discussies met hun accountants over claims op het vangnet. Dat betekent dat er nog meer flinke uitschieters aankomen, waarschijnlijk in de vorm van claims.
Claims
Van begin af aan is gewaarschuwd voor strategisch gedrag van zorgverzekeraars en ziekenhuizen. Het is moeilijk te zeggen of deze geclaimde schaduwomzet de verzekeraars over 2012 meer of juist minder resultaat oplevert. Maar een aantal ziekenhuizen loopt wel heel erg uit de pas. En als alle ziekenhuizen straks generiek worden gekort, spinnen de ziekenhuizen met claims daar garen bij. Op basis van de vele claims kun je stellen dat het transitiefonds flink bijpast voor omzet die niet in het DOT-systeem past. Vorig jaar was al duidelijk dat veel umc’s moeite hebben met DOT. In de wandelgangen werd meesmuilend gedaan over het ‘zwarte gat’ bij de umc’s die hun registratie niet op orde hadden. Door het vangnet is er geen urgentie daar wat aan te doen.
Inzicht in kostprijzen
Het dbc-systeem werd tien jaar geleden gelanceerd om instellingen inzicht te geven in de kostprijzen. Daarna zijn zoveel compromissen gesloten dat niemand meer wist waarom het ooit werd ingevoerd. En nu DOT al meer dan een jaar draait, zitten we nog steeds met een zwart gat dat premiegeld opslokt.