In het tweede jaar van de wereldwijde pandemie is het duidelijk dat covid-19 niet echt selectief is: alle economieën zijn hard getroffen en bijna elke sector over de hele wereld heeft te maken gehad met de gevolgen. Dit geldt zeker ook voor de zorgsector. Op het hoogtepunt had deze te kampen met extreme pieken van patiënten. Medewerkers werk(t)en keihard om zowel covid-19- als niet-covid-19-patiënten te verzorgen en nieuwe systemen voor het traceren van virussen te leveren. Dit heeft ongetwijfeld zijn tol geëist voor de mensen achter de mondkapjes. Maar het heeft ook een groot aantal uitdagingen met zich meegebracht voor organisaties in de gezondheidszorg. Zo heeft het geleid tot een enorme ‘data-kater’ in het kielzog van een radicaal versnelde digitale transformatie.
Covid, de katalysator
Digitale transformatie in de gezondheidszorg was al lang voor covid aan de gang. We zagen al veelbelovende voortekenen en voor de pandemie was de sector een van verst gevorderde met de invoering van geavanceerde technologieën. Uit onderzoek van Aruba Networks bleek dat ongeveer driekwart van de IT-managers in de gezondheidszorg was begonnen met de implementatie van testen of toepassingen op gebieden als kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en machine learning. Desondanks kunnen we stellen dat de pandemie heeft geleid tot een enorme versnelling die de sector in een digitale revolutie heeft gestort.
Technologie heeft aan de basis gestaan van enkele van de belangrijkste interventies om het virus te bestrijden – van de manier waarop we de verspreiding van het virus hebben gevolgd tot de manier waarop we het virus hebben bestudeerd. Bovendien mogen we niet vergeten dat de digitale gezondheidszorg geen grenzen kent: ze is te vinden thuis, op kantoor, op de telefoons en op de wearables die we bij ons dragen. De hoeveelheden gegevens die door medische apparatuur, apps en real time monitoringsystemen worden gegenereerd, zijn onvoorstelbaar groot. Dit is positief en verontrustend tegelijk.
Enorme berg aan data
Het implementeren van al deze nieuwe technologieën is al een hele klus. Maar wanneer we dit combineren met het feit dat de gezondheidszorg al een van de sectoren was die het meest worstelde met de enorme berg aan data die digitale technologieën produceren, beginnen de sirenes pas echt te loeien. In 2020 zei 33 procent van de IT-managers in de gezondheidszorg dat er meer gegevens waren dan hun systemen konden verwerken. 32 procent zei dat ze de verzamelde gegevens niet snel genoeg konden verwerken om er iets bruikbaars mee te doen. Dan hoef je je niet af te vragen hoe dat momenteel is.
Digitale vertraging
Wanneer zorgorganisaties niet in staat zijn om de gegevens die ze genereren efficiënt te beheren, krijgt de hele sector te maken met digitale vertraging. De impact daarvan is exponentieel.
De mogelijkheden die verdere digitale transformatie biedt zijn eindeloos, maar het momentum ervan wordt bedreigd. IT-managers in de gezondheidszorg voelen dit meer dan wie ook en erkennen de gevolgen van een verkeerd databeheer. In het beste geval kan het hun concurrentievoordeel bedreigen en werknemers en patiënten frustreren. In het ergste geval kan het hun organisaties kwetsbaar maken voor cyberaanvallen en tot stilstand brengen.
Grip op gegevens
Om digitale vertraging te voorkomen, moeten organisaties in de gezondheidszorg een netwerk opzetten dat effectief grip krijgt op al deze gegevens. Data moet efficiënt worden verwerkt, intelligent worden geanalyseerd en bovenal veilig worden opgeslagen. Zoals met de meeste dingen, wordt dit beter beheersbaar als we het opsplitsen in drie kernstappen.
Stap 1: Data efficiënt verwerken
Om gegevens efficiënt te verwerken, moeten bedrijven ze volgen tot aan de edge van het netwerk. De data moeten in real time bij de bron worden vastgelegd in plaats van ze terug te sturen naar een gecentraliseerde hub. Real time beslissingen zijn vaak van cruciaal belang in de gezondheidszorg en zelfs een vertraging van minder dan een milliseconde kan de efficiëntie van een systeem ondermijnen. Bovendien kunnen met real time gegevens ook kosten en energie worden bespaard door gebruik te maken van intelligente hulpmiddelen, zoals sensoren die automatisch hele systemen in- of uitschakelen wanneer dat nodig is.
De voordelen zijn legio en de zorgsector weet dat. Uit ons onderzoek is gebleken dat 86 procent van IT-managers in de gezondheidszorg de noodzaak van de implementatie van geïntegreerde systemen voor de verwerking van gegevens aan de edge als dringend heeft aangemerkt, dat 71 procent al edge-technologieën gebruikt of uitprobeert en dat 74 procent als gevolg daarvan nieuwe resultaten boekt.
Stap 2: Gegevens intelligent analyseren
Natuurlijk is het verzamelen van gegevens één ding, maar ernaar handelen is iets heel anders. Dat is waar AI en automatisering om de hoek komen kijken.
Al voor de pandemie was ongeveer driekwart van de IT-leiders in de gezondheidszorg bezig met het uitproberen of toepassen van AI-toepassingen op hun netwerk om krachtige inzichten te verkrijgen. We zien nu al een groeiende rol van AI bij diagnose, patiëntenzorg en farmaceutische ontwikkeling. Het speelt bijvoorbeeld een fundamentele rol in systemen voor monitoring op afstand die mensen aanzetten tot preventieve actie om ziekte te voorkomen. Het kan ook worden gebruikt ter ondersteuning van het oplossen van netwerkproblemen, waarbij problemen instinctief worden geïdentificeerd en met een druk op de knop worden opgelost. In plaats van urenlang handmatig problemen op te lossen, hebben IT-teams dus de handen vrij om te innoveren en gegevens te gebruiken voor verdere digitale transformatie.
Stap 3: Gegevens veilig opslaan
De evolutie van digitale transformatie in de gezondheidszorg berust op het vertrouwen van mensen dat hun gegevens veilig zijn en in hun voordeel worden gebruikt. En toch brengt het groeiende gebruik van IoT en verbonden devices een verhoogd risico met zich mee voor zorgorganisaties. Dit is een belangrijk issue voor IT-managers in de gezondheidszorg; 61 procent zegt dat het aansluiten van IoT-apparaten aan de edge hun bedrijf kwetsbaarder zou maken. In combinatie met de enorme toename in het aantal cyberaanvallen van de afgelopen periode is er een dringende noodzaak om gegevens voldoende af te schermen om gebruikers gerust te stellen zonder verdere digitale transformatie te bevriezen.
Een Zero Trust-benadering van beveiliging, waarbij het uitgangspunt is dat je alle gebruikers, apparaten en applicaties checkt en test voordat ze toegang krijgen tot je netwerk en data, is een deel van het antwoord, maar netwerkzichtbaarheid en het (kunnen) identificeren van apparaten worden ook essentieel. Door netwerken centraal te bekijken en IT-teams de mogelijkheid te geven gedifferentieerde gegevenstoegangsniveaus toe te staan op basis van apparaat of gebruikersgroep, kunnen organisaties in de gezondheidszorg hun data beveiligen zonder de digitale evolutie te belemmeren.
Digitale deur openhouden
Zonder twijfel heeft de pandemie het tempo van de digitale transformatie van de gezondheidszorgsector enorm versneld. Maar nu de digitale deur wijd open is gezet, moeten we die open houden. Met de juiste combinatie van ondersteuning, infrastructuur en next generation technologieën kunnen organisaties in de gezondheidszorg hun streven naar een digitale toekomst met succes ondersteunen.
David van den Berg, Country Manager Netherlands, Aruba Networks