Volstrekt onvoldoende
Vorig jaar nog luidde hij in Zorgvisie de noodklok. De basiszorg was “volstrekt onvoldoende”, zei hij toen. “Onbegrijpelijk slecht.” Duidelijke kwalificaties. En Halfens kan het weten, want hij onderzoekt al tien jaar de kwaliteit van zorg.
Terugkeer hoofdzuster
De verbetering is te danken aan de toegenomen belangstelling voor de kwaliteit van zorg. Dat blijkt ook uit de projecten van Zorg voor beter (ouderenzorg) en Sneller beter (ziekenhuizen). Maar wat als die belangstelling wegvalt? Halfens breekt een lans voor de terugkeer van de ouderwetse hoofdzuster.
“Om te garanderen dat de verbeteringen op de lange termijn beklijven is het absoluut noodzakelijk dat er één persoon verantwoordelijk voor wordt gesteld. Dat moet een meewerkend voorman of -vrouw zijn die op de werkvloer controleert of er volgens de richtlijnen wordt gewerkt. Zonder een controle op de werkvloer zullen alle vernieuwingen snel verwateren”, waarschuwt Halfens in een interview in de Zorgvisie-nieuwsbrief die vrijdag verschijnt.
Weinig interesse in basiszorg
Onbegrijpelijk is de constatering van Halfens dat bestuurders van zorginstellingen regelmatig weinig interesse tonen in de basiszorg, terwijl dit toch het product is dat ze proberen te verkopen. De basiszorg is de corebusiness van zorginstellingen. Hoe kunnen bestuurders daar geen aandacht voor hebben? Zijn ze te druk met fusies, geld, macht en status? Is het voorstelbaar dat een autofabrikant geen interesse heeft voor de kwaliteit van de auto’s? Zo’n houding wordt door de markt genadeloos afgestraft.
In de zorg gaat dat anders. Patiënten komen toch wel, mede omdat ze geen zicht hebben op de prestaties van zorginstellingen. Maar bestuurders behoren zo’n externe marktprikkel helemaal niet nodig te hebben. Goede basiszorg moet altijd voorop staan. Aanstellen dus die hoofdzuster.
Reacties (1)
Nel Muller
Ik ben het zo eens, de basiszorg is het fundament van de hele gezondheidszorg. De Hoofdzuster terug ? Graag.