Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Huisartsenservice

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Nu al is 45 procent van de huisartsen vrouw en binnen enkele jaren zal het aantal vrouwelijke huisartsen dat van de mannelijke collega’s overstijgen.
carina.jpeg

Nu al is 45 procent van de huisartsen vrouw en binnen enkele jaren zal het aantal vrouwelijke huisartsen dat van de mannelijke collega’s overstijgen.

Een acht
De huisarts is kundig, geduldig, luistert goed. Zij krijgt als rapportcijfer een acht. Dat blijkt volgens een onderzoeksbureau dat ‘SAMR’ heet, uit een onderzoek onder cliënten van huisartsenposten. Jammer dat de onderzoeksresultaten nog nergens zijn te vinden, maar vooruit: uit onderzoek in eigen kring komt hetzelfde beeld naar voren. Het enige minpuntje dat de respondenten van SAMR (Smartagent Marketresponse) konden vinden was de wachttijd aan de telefoon. Bij spoedtelefoontjes is er geen probleem: dan is er doorgaans binnen dertig seconden contact.
 
Wachttijd
Ook de Consumentenbond vindt dat mensen te lang moeten wachten bij een telefonisch consult. Is dat erg? Sommige posten halen een gemiddelde van tien minuten. De spoedlijn is niet getest. Misschien zit het hem daar wel in. Als de huisarts of triagist in spoedgevallen goed luistert, doorvraagt en deskundig advies geeft of direct een ambulance regelt, is de spoedopvang in elk geval goed geregeld. Precies waar de huisartsenposten voor zijn. Volgens de jaarlijkse benchmark van InEen daalt het aantal huisartsenposten waar iemand in niet-spoedgevallen de telefoon opneemt van 74 naar 67 procent. In vergelijking met bijvoorbeeld banken, verzekeraars, of internetproviders een keurige score. Wie tien minuten of langer moet wachten met een verstuikte enkel van drie dagen geleden, moet niet zeuren. Die had ook een afspraak overdag kunnen maken bij de huisarts.

Kwetsbaar
Er is wel een puntje van zorg. Steeds meer kwetsbare ouderen en mensen in geestelijke nood bellen ’s avonds of ’s nachts de huisartsenpost. Misschien bellen zij overdag ook steeds vaker de huisarts maar dat is niet gemeten. Hoe dan ook: de druk op de huisartsenposten neemt toe. In sommige regio’s is dat lastig: nu al is daar een tekort aan waarnemers en triagisten. Je kunt dan je toevlucht nemen tot slimmere ict-oplossingen of betere samenwerking met andere zorgaanbieders waardoor mensen niet meer hoeven te bellen. Maar het kan ook anders: in Zuidwest-Drenthe en Noordwest-Overijssel nemen de huisartsen zelf plaats achter de telefoon. Waarnemend huisartsen zijn er nauwelijks, triagisten al helemaal niet. En dat in een regio met bovengemiddeld veel 65-plussers. Continu staan drie huisartsen paraat voor al uw kwalen. Op het platteland kan het. In de Randstad moet dit toch ook kunnen. Of hebben ze daar iets beters te doen?   

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.