Hiermee is de sector terug bij een achterhaalde ideologische discussie over concurrentie in de zorg die niets oplevert. Het was beter geweest als de NMa de boete van 8 miljoen euro niet had uitgedeeld. Formeel heeft de toezichthouder misschien wel gelijk, maar wat hebben we eraan?
Neveneffecten
De problematiek rond de toegankelijkheid en financiering van de huisartsenzorg is groot. Het is voor patiënten moeilijk om over te stappen naar een andere huisarts. Uit een meldactie van de NPCF in 2009 bleek dat 14 procent van de leden van een panel van huisarts wilde veranderen, maar voor de helft daarvan was er een belemmering. Zorgverzekeraars maken nauwelijks afspraken met huisartsen over openingstijden en telefonische bereikbaarheid. De financiering is ingewikkeld en heeft allerlei neveneffecten. Een groot deel van de inkomsten bestaat uit het ‘inschrijftarief’ maar wat de huisarts daarvoor doet is niet duidelijk. Er is een prikkel om veel patiënten in te schrijven en weinig consulten te geven.
Uitvoeringstoets
Minister Schippers heeft de tekortkomingen nauwkeurig beschreven in een verzoek aan de Nederlandse Zorgautoriteit om een uitvoeringstoets voor een betere bekostiging van de huisartsenzorg en de integrale zorg. Want dat laatste is cruciaal. De huisartsen nemen taken over van de ziekenhuizen maar worden daarvoor niet extra beloond. En de ziekenhuizen vullen de capaciteit die vrijkomt snel weer op om geen omzet kwijt te raken. Er wordt dubbel betaald. Vanaf dit jaar worden de verzekeraars in stappen risicodragend voor de uitgaven in de tweede lijn. Dat geeft hun een groter belang om met de huisartsen afspraken te maken over klantvriendelijkheid en medisch inhoudelijke prestaties. Nu nog een slim voorstel van de NZa om de huisarts af te rekenen op duidelijk vast te stellen zorgprestaties. En een positief antwoord van de huisartsen op de nieuwe werkelijkheid. (Zorgvisie – Eric Bassant)
Geachte,
Kunt u mij uitleggen waarom men van mening is dat er een vrije zorg markt is? De keuze van zorgverzekering is zogenaamd vrij voor de consument, maar je in het buitenland verzekeren en niet in Nederland dat mag niet. (keuze vrijheid is dus beperkt)
Vooral hierop wil ik antwoord, want geloof me ik had me anders nooit verzekerd in Nederland.
De zorgverzekeringen, die heel divers lijken, zijn slechts front offices van twee werkelijke spelers. (mededinging??)_
De prijzen waar zij op concurreren, zijn tgv andere zorgpakketten onderling niet vergelijkbaar. (transparantie?)
Kwaliteit van hun product, ja wel de verzekering op zich, is niet meetbaar en niet vergelijkbaar, toekenningen van zogenaamde preferentiële zorg is niet op kwaliteit maar enkel financiële argumenten gebaseerd (alhoewel men voor de consument het anders doet uitschijnen) (Men wil niet een patient helpen doch enkel marge maken op de account, net als een bank (cfr Account managers))
Het is bijzonder dat u de huisartsen aanpakt, en de grote jongens laat lopen, nu weet ik dat een oud politicus al snel in het bestuur komt van deze oude jongens (verzekeraars) dus het verbaast me niets.
Nma ,nza, igz. Van twee van bovenstaande instellingen worden de (ex-) voorzitters als leugenaar bestempeld?? Van bovenstaande instellingen kan de beschermheilige niemand anders zijn dan KAFKA !!Mensen willen gezond ZIJN, niet beter WORDEN !! Artsen willen een goede zorg betrachten.
Ambtenaren willen die altijd nog beter GEREGELD hebben, ten koste van het gezonde verstand, dat bij sommigen niet beter hoeft te worden, maar eens moet doorbreken !??
Als wij huisartsen zo graag zelfstandig ondernemer willen zijn, dan moeten we ook willen concurreren op kwaliteit en prijs. Net als de melkboer op de hoek, die ook een zorgplicht heeft. Als we deze eerlijkheid met voeten treden en dat verhinderen door onderlinge regelingen en afspraken, dan moeten we net als alle anderen op de blaren zitten. Willen we dat niet , dan gewoon in loondienst van de ziektekostenverzekeraar.
Gekukkig maar. Huisartsen hebben een uitstekende track record qua doelmatigheid en klanttevredenheid gebaseerd op inherrente drijfveren. Het wordt vast een stuk beter als dat in een nieuwe realiteit moet worden afgedwongen door verzekeraar en NZA, omdat ondernemers nu eenmaal niet verder kijken dan het belang van de eigen toko.
De huisarts is in abstracto wel ondernemer maar geen “vrij” ondernemer zoals in het bedrijfsleven; als prijzen centraal worden opgelegd, er geen btw-heffing is, de NZa met een dreiging met de WMg informatie opvraagt naar bedrijfsinformatie is de huisarts een geketende ondernemer: slechter af dan een slaaf.
Ander punt: 14% wil veranderen, zegt NPCF. Wat is dan de vraag geweest? Uit TNO Nipo 2011: driekwart vd Nederlanders wil tenminste 10 jaar dezelfde huisarts hebben. En driekwart bespreekt medische problemen gemakkelijker met de eigen huisarts dan met onbekende. Miscchien kan Bassant Huisarts & Wetenschap deze week lezen wat de meerwaarde is van een vaste huisarts-patientrelatie
Dus, Maarten…….
Het standpunt van de LHV in augustus 2010, en oordeel dan:
“U en uw collega’s mogen patiënten niet belemmeren bij het wisselen van huisarts (verbod op marktverdeling).
– U en uw lokale collega’s, uw kring of de LHV mogen de vestiging van een collega in uw werkgebied niet tegenwerken of belemmeren (toetreding belemmeren). De LHV is het hier overigens mee eens” (uit LHV stuk aug 2010, bekend bij de NMa)
Die boete was naar mijn inschatting wel nodig. De LHV had geen boodschap aan de consequenties van marktwerking en negeerde eerdere verzoeken. Een partij die op dergelijke arrogante wijze de autoriteiten negeert (en daarmee het overheidsbeleid) moest worden gecorrigeerd. Als de NMa de LHV had laten lopen dan zouden de andere brancheverenigingen het gedrag van de LHV volgen. Waarschijnlijk loopt het allemaal met een sisser af maar zal de LHV zich vanaf nu toch net even wat anders opstellen…