Laat ik met de deur in huis vallen: ict kan de zorg in Nederland naar een hoger niveau brengen. Het is ook niet meer weg te denken uit de zorg. Als het gaat om oplossingen voor problemen en uitdagingen in informatieverwerking, dan kijken veel partijen graag naar ict-leveranciers. Of het nu gaat om hrm, financiële verantwoording of het primaire proces en logistieke zorgtaken – ict is niet meer weg te denken uit de zorg.
Zorgaanbieders willen dit allemaal gefaciliteerd hebben, zodat zij hun unieke diensten kunnen leveren aan hun patiënten en cliënten. Deze patiënten en cliënten, maar ook de mensen om hen heen, staan daarbij vaak vragend aan de zijlijn. Ook zij hebben een waslijst aan wensen als het gaat om inzage in de informatie die over hun gezondheid wordt verwerkt, over medicatie, over laboratoriumuitslagen. Ook zij willen grip op de afspraken met de zorgprofessionals. En ict-leveranciers willen hen allemaal graag tevredenstellen.
Belemmeringen
Niet alleen kunnen en willen leveranciers de zorg met ict naar een hoger niveau brengen, ze vinden ook dat dat moet. De zorgvraag blijft toenemen, terwijl het aanbod krimpt. Zonder adequate ict-ondersteuning kan de gevraagde zorg niet worden geleverd. Maar er zijn belemmeringen die maken dat de benodigde snelheid niet gehaald wordt. Gebrek aan prioriteitstelling is een eerste belemmering. Moeten we nou eerst wijzigingen in bestaande wet- en regelgeving inregelen? Of moeten we ons richten op nieuwe wetgeving? Of op de nieuw opgelegde architectuurprincipes? Of op de functionele verrijking? Alles tegelijk leidt tot overvraging.
Gebrek aan duidelijkheid is een tweede vertragende factor. Vaak is de deadline wel duidelijk, maar het tijdpad ernaartoe helemaal niet. En dan zijn er nog veel vragen over de precieze projectomschrijving, doelstelling, koppelingen, randvoorwaarden en specificaties.
De combinatie van deze twee factoren is de derde en wel treurigste belemmering. ‘Sorry, de specificaties voor de nieuwe wet zijn wat laat, en oh ja, we hebben last-minute nog wat fouten hersteld in de huidige aanpak’, krijgen we dan te horen van onze opdrachtgevers. ‘Maar het is toch wel allemaal op 1 januari beschikbaar in de software?’
Succesformule
Standaardisering en prioritering zijn daarom dé succesformule voor ict in de zorg. Pas wanneer alle belanghebbenden bereid zijn consensus te bereiken over standaarden en prioriteiten, zal de zorg in Nederland naar een hoger niveau gaan.
Eddy van de Werken is productmanager bij Centric en voorzitter van OIZ.
Zorgvisie tech magazine
Deze column is verschenen in het Zorgvisie tech magazine van december 2019.