Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Innovatie verlaagt werkdruk huisartsenposten’

Gezondheidseconoom en oud-hoogleraar Guus Schrijvers is actief in de gezondheidszorg. Hij is auteur van het boek Zorginnovatie volgens het Cappuccinomodel (ondertitel: Voor hetzelfde geld een betere gezondheidszorg). Schrijvers geeft lezingen en workshops en is lid van enkele stuurgroepen en commissies.
Innovatieve oplossingen zijn nodig om de acute huisartsenzorg te ontlasten. Goede voorbeelden uit het land kunnen een aanzet geven.
Guus-Schrijvers300.jpg

Op 3 september bracht InEen de benchmark huisartsenposten 2016 uit. Daaruit blijkt dat meer consulten in dezelfde tijd zijn afgehandeld dan in 2015. Ook de complexiteit van de zorgvragen is toegenomen. Dit leidt tot hogere werkdruk. Extra huisartsen aanstellen om de werkdruk te verlagen is in de meeste regio’s niet mogelijk: er zijn nauwelijks huisartsen beschikbaar om extra diensten buiten kantoortijd te draaien. Innovatieve oplossingen zijn nodig om de werkdruk te verlagen en de doorstroming van patiënten te bevorderen. Hieronder enkele voorbeelden.

Verpleegkundig specialisten in Eindhoven
Een team met twee verpleegkundig specialisten en twee huisartsen kan overdag in het weekend op de huisartsenpost alle zorgvragen van patiënten behandelen en verlaagt de werkdruk van huisartsen. Bij acute visites thuis bij oudere patiënten doen de verpleegkundigen goed werk. Dit bleek uit een experiment  op de huisartsenpost in Eindhoven.

Wijkverpleegkundigen in Amsterdam
Op de seh van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis-Oost in Amsterdam werken wijkverpleegkundigen van thuiszorgorganisaties Cordaan en Evean. Zij zijn op afroep beschikbaar om een intake af te nemen. Als er zorg thuis nodig is, organiseert de wijkverpleegkundige dit ter plekke in overleg met de patiënt en mantelzorgers. Deze geslaagde samenwerking op de seh is eenvoudig uit te breiden naar de HAP’s.

Publieksversie van de Nederlandse Triage Standaard (NTS)
Huisartsen, ambulance-centralisten en seh’s bepalen de urgentie van een patiënt met behulp van de NTS. Als die openbaar toegankelijk is voor het grote publiek, gaat daarvan een grote educatieve meerwaarde uit. Dat is ook het geval voor de publiekswebsite www.thuisarts.nl waarop alle huisartsenstandaarden staan. Patiënten kunnen dan checken of symptomen ernstig genoeg zijn om direct de huisartsenpost te bellen of uitstelbaar naar de volgende dag.

Crisisplannen voor mensen met hoog risico
Ongeveer een kwart van de HAP-patiënten betreft een kind. Er ligt een taak voor de jeugdgezondheidszorg om groepseducatie aan te reiken over de vraag wanneer ouders met spoed met hun kind naar de HAP moeten gaan. De NTS-publieksversie is hierbij het lesmateriaal voor de te maken crisisafspraken.
Praktijkondersteuners van huisartsen (poh-ers) kunnen een crisisplan maken bij mensen met chronische aandoeningen. Zij kunnen bijvoorbeeld met COPD-patiënten afspreken wat zij moeten doen bij een exacerbatie. Dit gebeurt al her en der, en met succes.

Zorgverzekeraars kopen samenhangende acute zorg in
In Schotland kopen financiële instanties doelgroepsgewijs zorg in. Ik schreef hierover  al eerder. Deze instanties kopen bijvoorbeeld ambulancezorg, acute huisartsenzorg en acute medisch specialistische zorg als één pakket in. Daardoor zijn zij in staat het aantal spoedopnamen in ziekenhuizen jaarlijks te verminderen. Nederlandse zorgverzekeraars zouden ook inkoopteams van acute zorg kunnen formeren per regio.

Opnemen in innovatiebeleid
Bovenstaande innovaties bestaan al. Ze verlagen de werkdruk van huisartsen op de HAP’s. Ik zou willen dat elke HAP en elke zorgverzekeraar een of meer van deze opneemt in zijn innovatiebeleid.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.