Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Invoering nieuw epd bevordert procesharmonisatie bij fusie’

Mark de Jong
Voor de jaarwisseling is Alrijne Zorggroep overgestapt op een nieuw epd, HiX. Daarmee zijn in alle ziekenhuislocaties in Leiden, Leiderdorp, Alphen aan den Rijn, Katwijk en Sassenheim verschillende systemen vervangen door één geïntegreerd epd. Daarnaast zit de organisatie midden in een fusieproces. Dat maakt zo’n overstap complex, maar werken aan een gezamenlijk epd disciplineert en enthousiasmeert ook.
Mark_de_Jong
Foto: Alrijne Zorggroep

Als je een nieuw informatiesysteem / epd / workflow-systeem wilt invoeren, gemodelleerd naar de nieuwe situatie, de fusie dus, loop je tegen een dilemma aan. Eigenlijk zou je het liefst alles geharmoniseerd willen hebben voordat je een epd uitrolt: het organisatiemodel, de processen, de IT, het applicatielandschap. Alleen, je kunt je processen en organisatie niet optimaal harmoniseren zonder te beschikken over een nieuw systeem. Uiteindelijk hebben wij als raad van bestuur de keuze gemaakt om eerst het nieuwe systeem in te voeren, mét standaardcontent. En dat heeft geholpen.

Ervaringen van veel ziekenhuizen
Standaardcontent is alle denkbare inhoud voor een optimaal epd, samengesteld uit de ervaringen van veel ziekenhuizen. En dát gestandaardiseerd. Dit varieert van verslagleggingsmogelijkheden tot complete orderworkflows, specialistische vragenlijsten, scorelijsten, ingebouwde richtlijnen, beslisondersteuning, multimedia. Die inhoud krijgen wij gestructureerd aangereikt van onze leverancier, waardoor veel werk al voor ons is gedaan. Niet alleen met de inhoud zelf, maar ook op het gebied van onderhoud en implementatie.

Harmoniseren
Een standaard-content-epd dwingt je als organisatie om processen te harmoniseren. De werkgroepen van onze verschillende locaties kwamen bij elkaar en overlegden over een eenduidige werkwijze binnen de standaardcontent. Dat maakt harmoniseren gemakkelijker, omdat de richting al is bepaald. Bovendien is het veel leuker om samen aan iets nieuws te werken dan met elkaar te touwtrekken over wiens aanpak leidend moet worden.

Natuurlijk zijn er specialismen die door de invoer van het nieuwe epd in eerste instantie inhoudelijk een stapje terugdoen, omdat ze hun vorige epd zelf geoptimaliseerd hadden. Mede omdat in die gevallen de standaardcontent minder functionaliteiten biedt dan in de oude situatie, moesten er ook veel weerstanden overwonnen worden. Maar, ze zetten straks veel stappen vooruit door te profiteren van de inrichting van patiëntendossiers in andere ziekenhuizen.

Regionale samenwerking
Op het gebied van regionale samenwerking gaat standaardcontent ons ook helpen. Wij wilden een epd waarmee onze partners in de regio ook (kunnen/gaan) werken. Denk aan huisartsen, laboratoria en thuiszorg, maar ook het Leids Universitair Medisch Centrum, dat al met HiX werkt. Dat is essentieel voor ons. Het nieuwe epd faciliteert optimale gegevensuitwisseling tussen samenwerkende ziekenhuizen. Wij zijn er niet per se op uit om zelf de innovator of pionier te zijn op dit gebied, liever de early adaptor. Op beperkte schaal experimenteren hoort daarbij.

Hartverwarmend
Aan de overstap naar ons nieuwe epd hebben we met 70 werkgroepen en ruim 400 mensen keihard gewerkt en we hebben zo’n 3.000 medewerkers opgeleid. Dat is immens. Het zijn unieke ervaringen binnen een organisatie als de onze. Als je achteraf ziet hoe de medewerkers daarmee zijn omgegaan, kan ik alleen maar een diepe buiging maken. Het is hartverwarmend te zien hoe de saamhorigheid is vergroot.

Lessons learned
Ten slotte wil ik wat tips delen met ziekenhuizen die aan de vooravond staan van een epd-overstap: onderschat het niet. Breng je hardware vroegtijdig op peil en start direct met onderdelen als portalen en zuilen. Voor een portaal moet je namelijk aan strenge beveiligingseisen voldoen. En wat betreft de zuilen: dat heeft veel impact op de logistiek in je hal en bij de inschrijfbalies. Stel jezelf de volgende vragen: waar komen de afsprakenbureaus en inschrijfbalies? Wat is er fysiek en wat niet? Hoe werkt dat samen? Wat moet er verbouwd worden? Als u op tijd begint én gaat voor standaardcontent, dan heb ik er alle vertrouwen in dat ook ú een succesvolle overstap maakt.

Mark de Jong, lid van de raad van bestuur van Alrijne Zorggroep en verantwoordelijk voor de portefeuille bedrijfsvoering.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.