Zijn eerste daadkrachtige optreden betrof het rookverbod in de horeca. Kleine eenmanscafe’s slopen echter door de mazen van de nieuwe wet en nu zetten ook grotere café’s de asbakken weer op tafel. De café-eigenaren zijn niet de enigen die erin slagen het gezag van Klink uit te hollen. Medisch specialisten spannen rechtszaken aan om inkomenskortingen te voorkomen. Huisartsen liggen dwars om diezelfde reden. Ziekenhuizen dreigen nog altijd met een bodemprocedure over wie verantwoordelijk is voor de toename van het zorgvolume. De ggz stapte naar de rechter vanwege de tariefmaatregel van 119 miljoen euro. Die rechtszaak is onlangs weliswaar verloren, maar de kou is niet uit de lucht. Alle ruzies staan het bereiken van klinkende resultaten danig in de weg.
Hoewel hij dapper zijn vrije marktplannen blijft verdedigen, vindt de CDA-minister in toenemende mate coalitiegenoot PvdA op zijn weg. De IJsselmeerziekenhuizen die door mismanagement failliet dreigden te gaan, moesten tegen alle marktprincipes in worden gered. Verzekeraars krijgen nauwelijks grip op de kwaliteit van ziekenhuiszorg en kopen niet selectief in.
Dit jaar hoopte Klink het b-segment al naar 50 procent te hebben uitgebreid, maar dat is uitgesteld omdat de dbc’s helaas nog steeds op weg zijn naar transparantie en er te weinig
zorgproducten gereed zijn om op te kunnen inkopen. Tot overmaat van ramp is collega-minister Bos zich met de oplopende zorgkosten gaan bemoeien en kon Klink zijn uitbreidingsplannen voor 2011 niet voor de jaarwisseling door de ministerraad loodsen. De NZa biedt twijfelachtige steun door het produceren van steeds complexere plannen die alleen de grootste rekenmeesters nog begrijpen. Laat staan dat iemand weet wat hiervan de invloed op de zorg zal zijn. Eén conclusie valt over de VWS-minister al wel te trekken: Leuker heeft Klink de zorg niet kunnen maken, ingewikkelder wel. (Zorgvisie – Carina van Aartsen)
Lees ook:
Reactie op Jos: Het is natuurlijk onzin dat de zorg (nog) niet klaar zou zijn om met veranderingen om te gaan. Zorgverleners hebben ondanks vele veranderingen (fusies, invoering marktwerking, wetswijzigingen en bezuinigingen) de zorgverlening gaande gehouden. Het zijn de (rijks- en gemeentelijke)overheden die niet in staat blijken beleid te ontwikkelen die recht doet aan waar zorgvragers behoefte aan hebben en bestuurders van (mega)zorgorganisaties die de indruk wekken meer behoefte te hebben aan aan besturen dan te denken aan de behoefte van hun cliënten.
Werken in de zorg is fantastisch, zolang zorgverleners maar niet lastig gevallen worden met nodeloze bureaucratie. Overheden en bestuurders zijn er de zorg te faciliteren voor hen die dit nodig hebben. Zorgverleners zullen met liefde voor hun vak deze zorg uitvoeren.
Kijkend naar de Marktontwikkelingen in de Zorg , zie o.a. het Rapport van Adviesbureau Boer & Croon Amsterdam , is dat de gezamenlijke omzet van de ” ZBC s ” in NL van 2005-2008 is gestegen van 43 miljoen tot 182 miljoen Euro s. Bij de huidige groei zal de omzet toenemen van 500 miljoen Euro in 2010, in 2015 ( over 5 jaar ! ) naar 5 Miljard Euro s!Voordeel van deze priveklinieken is , dat zij een steeds breder Zorgpakket aanbieden en Clientvriendelijker werken.Een goed voorbeeld hoe het Innovatiever in de Zorg kan met minder burocratie zonder de rol van de Overheid !
Het blijkt uit bijna ieder persbericht dat de zorg (nog) niet klaar is om met veranderingen om te gaan. Dit artikel vertaalt de negatieve houding en gevoelens van de mensen in de zorg (staat geen positief stuk in). Ga positief het dialoog aan en ga op zoek naar wederzijdse belangen. De klaagcultuur in de zorg vind ik persoonlijk veel zorgwekkender. Wees trots op je werk!
Als aanvulling op deze juiste analyse wil ik ook DBC-Onderhoud niet onvermeld laten die -vrijblijvend – minister en veldpartijen steeds verder het moeras in leiden.