Andersom kan de zorg ook leren van het bedrijfsleven. Zo is de zorg een van de laatste sectoren die zich aansluit bij de digitalisering in de maatschappij; het bedrijfsleven was daar (een enkeling daar gelaten) een stuk eerder mee.
Naast de steeds verder oprukkende digitalisering is er nog een onmiskenbare maatschappelijke trend: duurzaamheid. Wat mij opvalt is dat het in de zorg nog vrij stil blijft op dit gebied. En laat nou net het bedrijfsleven hierin wel grote stappen zetten. Unilever is nota bene verkozen tot duurzaamheidsleider van de wereld.
Circulaire economie
Duurzaamheid kent verscheidene thema’s. Een daarvan is de circulaire economie. Veel grote bedrijven, zoals in Nederland: Philips, DSM en Unilever, onderzoeken wat circulaire economie voor hun producten betekent en hoe ze volgens deze principes kunnen werken. Circulaire economie staat voor terugdringing van afval en verspilling. Niet alleen door afval te recyclen en slimmer met verontreinigende stoffen om te gaan, maar bovenal door producten te maken waarbij het winstgevend is als ze niet meer stuk gaan.
Niet té goed
Bijvoorbeeld een wasmachine. Nu is het voor een wasmachinegigant lonend om wasmachines te produceren die wel goed zijn, maar niet té goed. Want als zijn wasmachines immers té goed zijn en nooit stuk gaan, verdient het bedrijf op termijn geen geld meer. Wanneer het voor een leverancier rendabel wordt wasmachines te maken die bijna niet kapot gaan en weinig onderhoud nodig hebben, ontstaat er een heel ander beeld. Dan heeft de leverancier er namelijk belang bij de best mogelijke wasmachines te maken. Hiervoor is wel andere financiering nodig. De leverancier verkoopt de machines niet, maar verhuurt ze, inclusief onderhoud en vervanging als de wasmachine stuk gaat. Het levert de leverancier dan geld op als hij zo min mogelijk langs hoeft te komen voor onderhoud. De verandering van financiering is dus essentieel voor de leverancier om veel minder, maar wel beter te gaan produceren.
Alternatieven
Financiering en alles wat daarbij komt kijken, is momenteel hot topic in de zorg. Ondanks dat veel spelers in het veld (ook de financiers) zoeken naar alternatieven lijkt de zorgwereld toch nog wat op de klassieke wasmachinegigant. Zorgmedewerkers krijgen uiteindelijk betaald om zieke mensen beter te maken, niet om gezonde mensen (zo) gezond (mogelijk) te houden. De sector zelf is (met vele anderen) al jaren aan het nadenken over alternatieven. Er wordt gekeken naar nieuwe manieren van preventie, gesproken over health management, over positieve gezondheid. Het thema is echter bijna net zo ingewikkeld als de mens zelf. Dus misschien is het tijd om als zorgsector eens te gaan shoppen bij het bedrijfsleven. Wie weet wat de zorg nog kan leren van een wasmachine.