Bedrijfskundigen Bas Bouwman en Mark Donners van Coppa Consultancy hebben niet alleen becijferd dat patiënten gemiddeld 3,3 dagen minder lang in het ziekenhuis liggen, ze concluderen ook dat in de toekomst in de Nederlandse ziekenhuiszorg nog een ligduurverkorting van vijftien procent te realiseren valt. Er zijn immers ziekenhuizen die erin zijn geslaagd de gemiddelde ligduur te verkorten met meer dan twintig procent.
Kwaliteit
De mannen van Coppa schrijven in hun voorwoord dat dit vooral goed nieuws is. Zeker met het oog op de bezuinigingsronde van ongeveer 700 miljoen euro in 2011. Maar er zitten meer voordelen aan ligduurverkorting dan alleen kostenbesparing. Ze schrijven: “Een patiënt die is opgenomen, is zijn tijd in het ziekenhuis vooral bezig met wachten. Dat is onze ervaring als adviseurs die dagelijks bezig zijn met patiëntenlogistiek.” Wachten vindt niemand leuk. Daarnaast is de kans op een opnamestop groter bij een langere ligduur. En bovendien loopt een te lang wachtende patiënt een groter risico om op de verkeerde afdeling terecht te komen. Tot slot is een lange ligduur nadelig omdat “medewerkers bovendien vaker gestoord worden in hun werk doordat patiënten vaker willen weten waar ze aan toe zijn.”
Ligduurverkorting
Het punt is duidelijk: ligduurverkorting komt de kwaliteit van zorg alleen maar ten goede.
De ‘maar’ in dit stukje zie je al van een kilometer afstand aankomen en is afkomstig van artsenorganisatie KNMG. In het KNMG-standpunt ‘Sterke Medische zorg voor kwetsbare ouderen’ uit maart 2010 noteren de artsen een aantal zwakke plekken in de zorg aan ouderen. Eén daarvan is dat specialisten in ziekenhuizen patiënten vaak te vroeg naar huis sturen. Daardoor krijgen ouderen thuis nog met complicaties van de ziekenhuisbehandeling te maken.
(Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Patienten moeten zo lang in het ziekenhuis kunnen verblijven als nodig is. Maar vooral ook niet meer in het ziekenhuis verblijven als dat niet meer nodig is. Dat vergt vooral alertheid binnen het ziekenhuis en goede afspraken met andere zorgaanbieders in de keten.
En hoewel ik het met de strekking van het betoog van Bouwman eens ben is die ligduur natuurlijk al 20 jaar aan het verkorten. Zo spectaculair is dat “nieuws” nou ook weer niet
ook ik heb als buurtzorg medewerker ervaren dat mensen snel naar huis gestuurd worden terwijl er eigenlijk nog problemen zijn. het resultaat toen was dat cliënte s’nachts accuut werd opgenomen via de HAP dat kost ook wat!
Zolang er niet integraal naar de keten wordt gekeken (van opname via ontslag tot nazorg in thuissituatie) wordt dit alleen maar erger, vrees ik. ZKH’s worden o.a. beoordeeld op gemiddelde ligduur en niet op hun zorg voor ná de opname. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Door het versnipperen van de zorgketen, werk je versnippering van kwaliteit (sommige delen zéér goed) in de hand en is het eindresultaat minder dan de som der delen….
Wat weet men van het leed dat thuis plaats vind? wordt dit wel meegenomen of is dit buiten het beeld/visie van de manager. Zomaar in mijn directe omgeving veel thuis leed na een snel ziekenhuis ontslag. Wordt e.a niet gewoon verplaatst naar de patient zelf en de huisarts,e.a is leuk voor de getallen van de managers maar niet voor de kwaliteit van de zorg voor de patient
Ook ik ben te vroeg naar huis gestuurd na een gynacologische ingreep, waardoor mijn ziekbed(thuis) veel te lang en onnodig lang duurde! ik gaf duidelijk aan dat ik mij niet goed voelde, maar omdat al mijn controlles goed waren moest ik vertrekken…(later bleek dat ik een flinke ontsteking had opgelopen)Dus ik vind het wel een gevaarlijke trent!!
@ Janssens; zolang u elke keer maar met minder dan gemiddeld ligdagen weer thuis bent, maakt het voor dit soort geniale cijfers niks uit natuurlijk! Liever 2x 2 dagen liggen dan 1x 4 is het stramien immers. Lange leve Gaming!
Ik voel me bijna schuldig dat ik voor de 3e keer een liesbreukoperatie moet ondergaan (mede omdat ik bij de 2e operatie te vroeg -dezelfde dag nog- naar huis ben gestuurd)en zeer kostbare ziekenhuistijd ga consumeren….
En oh….dat wachten, erg toch!