Tot een jaar of vijf geleden sloegen zorginstellingen alle data in kostbare systemen op. Naast de bedrijfskritische systemen waren ook de niet-bedrijfskritische omgevingen dubbel uitgevoerd, zoals test- en ontwikkelsystemen en bepaalde researchtoepassingen. De huidige technologie maakt het mogelijk om bepaalde data voordeliger op te slaan. Uiteraard wil je als instelling de productieomgeving van de zorgapplicaties met de hoogste beschikbaarheid aanbieden. Dat kan, maar diezelfde zorgapplicatie kan voor test- en ontwikkeldoeleinden in een voordeliger opslagomgeving staan met lagere én dus minder kostbare service level agreements (SLA).
Hoofdprijs
Ook voor bedrijfskritische gegevens zijn met moderne technologie voordeliger opslagmanieren mogelijk. Neem een MRI-scan. Die moet bijvoorbeeld altijd tijdens een operatie beschikbaar zijn, dus voor die toepassing doe je nooit concessies. Maar op het moment dat diezelfde MRI-apparatuur in de avonduren wordt gebruikt voor researchdoeleinden, moet je je als zorginstelling afvragen of je voor die scans ook de opslaghoofdprijs wilt betalen. Het is tenslotte niet levensbedreigend als de scans niet continu beschikbaar zijn. In dat geval is opslag op voordeliger storage een optie.
Noodzaak storagecapaciteit
De noodzaak voor uitbreiding van de storagecapaciteit groeit hard bij zorginstellingen, onder andere door toenemend gebruik van beeld- en videomateriaal. Bij die uitbreiding is het dus lang niet altijd nodig om voor storage met de hoogste beschikbaarheid te kiezen. Om in kaart te brengen welke storage in welk geval nodig is, kunnen instelling en storageleverancier samen de benodigde SLA’s bepalen en bekijken welke opslagmedia daarvoor het meest kostenefficiënt zijn. Door serviceniveaus kritisch onder de loep te nemen, is te bepalen wat nodig is en waarvoor je wilt betalen. Een goede leverancier houdt daarbij kwaliteitsstandaarden en de benodigde veiligheid altijd in het achterhoofd. Met deze strategie is storage te differentiëren en zijn kosten beter te alloceren.
Outsourcing
Het is ook tijd het taboe dat in de zorg rondom outsourcing hangt, te doorbreken en nadrukkelijker samenwerking te zoeken met ICT-leveranciers. Dit past in de huidige tijdgeest waarin ICT-afdelingen binnen ziekenhuizen steeds specialistischer worden en nauwer betrokken zijn bij de daadwerkelijke business: zorgverlening. Zij zijn een direct aanspreekpunt voor primaire zorg en hebben op dat vlak veel projecten. Het is dan niet zo vreemd om te overwegen om ‘generieke’ zaken, zoals storage en back-up, (gedeeltelijk) uit te besteden aan een betrouwbare ICT-partner.
Kortom: er is veel mogelijk om de noodzakelijke bezuinigingen in de zorg door te voeren. Maar daarvoor is wel een andere manier van denken nodig.
Lex de Weille, Sales Manager Healthcare & Public bij Bull