Onlangs vertelde een medewerker trots: ‘Wij leveren persoonsgerichte zorg, want mevrouw mag altijd zo lang als ze wil uitslapen.’ Op het eerste gezicht klinkt dit positief; het leveren van zorg wordt aangepast aan de wensen en behoeften van de bewoner, in plaats van aan de routines van het verpleeghuis. De bewoner zelf vertelde echter het volgende: ‘Ze laten me in de ochtend altijd zo lang liggen, omdat ik vroeger een uitslaper was. Maar ik heb zoveel pijn… Ik weet dat ze druk zijn, maar ik zou zo graag eerder uit bed worden gehaald.’
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg
Dit voorbeeld laat zien dat het persoonlijk ervaren welbevinden van bewoners niet altijd overeenkomt met de perspectieven van medewerkers op goede zorg. Het laat ook zien dat het in kaart brengen van verhalende informatie kan bijdragen aan het verbeteren van kwaliteit van zorg. In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg heeft het gebruik van persoonlijke ervaringen voor leren en verbeteren dan ook een belangrijke plek. Verspreid door het land werken verschillende onderzoeksgroepen in én samen met de praktijk aan de ontwikkeling van concrete methoden ten behoeve van het gebruik van verhalende informatie voor kwaliteitsverbetering.
Persoonlijke behoeften en ervaringen
Bij de evaluatie van kwaliteit van zorg ligt de focus op dit moment nog vooral op informatie die we in maat en getal kunnen rapporteren: medicatieveiligheid, decubituspreventie, aandacht voor eten en drinken en cliënttevredenheid. Deze vooraf vastgestelde indicatoren zijn belangrijk, maar missen essentiële aspecten van kwaliteit: de persoonlijke behoeften, voorkeuren en ervaringen van bewoners, naasten en medewerkers. Kwantitatieve vragenlijsten schieten tekort om deze aspecten goed in kaart te brengen. Verhalen bieden wél inzicht in de complexe en persoonlijke beleving van kwaliteit. Daarbij biedt het concrete aanknopingspunten om te leren en verbeteren.
Van tellen naar vertellen
Met ons wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik van verhalen als informatiebron voor de evaluatie van kwaliteit willen we de verpleeghuissector met betrouwbare en valide methoden ondersteunen in de beweging van tellen naar vertellen. We ontwikkelen daarvoor ieder op onze eigen manier, maar in nauw contact met elkaar en met de verpleeghuiszorg, narratieve methoden om kwaliteit van zorg in kaart te brengen. Al onze methoden hebben als doel narratieven (verhalen in tekst en beeld) te verzamelen die recht doen aan de ervaringen van de diverse betrokkenen in de verpleeghuiszorg: bewoners, hun naasten en medewerkers. Deze narratieven geven inzicht in de rijke, complexe werkelijkheid van de zorg, omdat er ruimte is voor ervaringen, context en duiding vanuit verschillende perspectieven. Het gebruik van narratieve informatie geeft hiermee een completer beeld van kwaliteit van zorg.
Evaluatie van binnenuit
Onze methoden bieden ieder een procesbeschrijving voor het verzamelen en analyseren van de verhalende informatie, het gezamenlijk reflecteren op die informatie en het gebruik ervan voor kwaliteitsverbetering. Kwaliteit wordt in de methoden van binnenuit geëvalueerd, samen met de mensen om wie het gaat. Door zorgmedewerkers een rol te geven in het gesprek met bewoners en hun naasten over wat voor hen belangrijk is en hier een gezamenlijk leerproces van te maken, wordt werken aan kwaliteit iets waarvan op de werkvloer de meerwaarde wordt ervaren. Vervolgens komt ook het gesprek over kwaliteit met het management tot stand en kunnen de narratieven gebruikt worden voor kwaliteitsbeleid en verantwoording.
Volwaardige plek
Het gebruik van verhalende informatie voor kwaliteitsverbetering is essentieel voor persoonsgerichte zorg en het samen werken aan goede zorg. Een belangrijke uitdaging is om het werken met verhalende informatie een volwaardige plek te geven in de uitvoering, verbetering, beleidsvorming en verantwoording van de verpleeghuiszorg. Zorgorganisaties en toezichthoudende partijen, zoals zorgkantoren en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), zoeken hierin de samenwerking op, om naast de kwaliteitsverbetering binnen zorgorganisaties ook in beoordeling en toezicht de omslag te maken naar meer ruimte voor naratieve methoden.
Het goede doen
Het is tijd voor meer aandacht voor de persoonlijke beleving van kwaliteit vanuit het perspectief van bewoners, naasten en medewerkers en om hiermee binnen zorgorganisaties aan de slag te gaan. Op deze wijze kan daadwerkelijk worden achterhaald of de goede dingen goed worden gedaan voor diegenen die het betreft. En de mevrouw die elke ochtend tegen haar wens in lang in bed lag? Dankzij haar verhaal bieden de medewerkers nu de verzorging die bij haar past.
Katya Sion, postdoc onderzoeker, Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg, Maastricht University
Josanne Huijg, senior onderzoeker betekenisvol ouder worden, Leyden Academy on Vitality and Ageing
Aukelien Scheffelaar, senior onderzoeker en onderzoeksmakelaar, Academische Werkplaats Ouderen, Tranzo, Tilburg University
Marjolijn Heerings, universitair docent kwaliteit van zorg, Erasmus School of Health Policy & Management
Jan Hamers, hoogleraar Ouderenzorg, Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg, Maastricht University
Anne Margriet Pot, hoogleraar Toezicht op persoonsgerichte en geïntegreerde langdurige zorg, Erasmus School of Health Policy and Management, Erasmus Universiteit Rotterdam
Katrien Luijkx, hoogleraar Ouderenzorg, Academische Werkplaats Ouderen, Tranzo, Tilburg University
Gerben Westerhof, hoogleraar Narratieve psychologie en technologie, Universiteit Twente
Meer informatie
- Ruimte voor Zorg, Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg, Maastricht University: https://www.awolimburg.nl/nl/projecten/ruimte-voor-zorg
- Het verhaal als kwaliteitsinstrument, Academische Werkplaats Ouderen, Tilburg University: https://mensgerichteouderenzorg.nl/aan-de-slag/cursus-het-verhaal-als-kwaliteitsinstrument
- Narratieve verantwoording in de praktijk, Leyden Academy on Vitality and Ageing: https://www.leydenacademy.nl/narratieve-verantwoording-in-de-praktijk
- Als je het ons vraagt, Erasmus School of Health Policy Management, Erasmus University Rotterdam: https://www.eur.nl/eshpm/onderzoek/als-je-het-ons-vraagt
- Story Lab, Universiteit Twente: https://www.utwente.nl/en/bms/ehealth/research/story-lab
- Het eigen verhaal als basis voor toezicht, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met o.a. de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ): https://www.eur.nl/eshpm/onderzoek/het-eigen-verhaal-als-basis-voor-toezicht
‘Wat’ hier beschreven wordt is mij uit het hart gegrepen. Ik heb 10 jaar het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg mogen leiden. Al ruim 25 jaar hou ik mij met deze materie bezig. En nu nog. Alleen ben ik na mijn emeritaat nog eenmaal terug gegaan naar de (mijn) oorsprong. Naar degenen die het doen. Naar het ‘hoe’. Hoewel dat als lector ook altijd mijn focus was: ‘hoe doe je dat dan?’ heb je het daarmee nog niet geregeld. De gap tussen wetenschap en praktijk is best groot. En zoals een en ander in deze blog beschreven is, heb ik er weinig vertrouwen in dat hier in een richting wordt gekoerst die werkelijk tot iets wezenlijks leidt op de werkvloer. (Hoewel ik een groot aanhanger van het narratief ben.)
Na bijna 48 jaar steeds nieuwe pogingen te hebben mogen meemaken op basis van constateringen als: ‘Het is tijd voor meer aandacht voor de persoonlijke beleving van kwaliteit vanuit het perspectief van bewoners, naasten en medewerkers en om hiermee binnen zorgorganisaties aan de slag te gaan.’ Durf ik dat ook hardop te zeggen. En ik durf zelfs te beweren dat ik inmiddels weet wat de goede dingen zijn en waarom die niet goed worden gedaan voor degenen die het betreft. Ook heb ik hele (getoetste) concrete handvatten om dit werkelijk aan te pakken. (Geen goede bedoelingen, eerst ook niet altijd leuk, want bewust onbekwaam is niet leuk.) ik ga graag de dialoog aan met (en/of draag graag mijn kennis en inzichten over aan) een ieder die geïnteresseerd is in een fundamenteel andere kijk op de werkelijkheid van de verpleeghuiszorg en de consequenties hiervan voor het ‘hoe’.
dr. Lineke Verkooijen, emeritus lector, directeur Academische Verpleeg(t)huiszorg
http://www.verpleegthuiszorg.nl