Voorlopig althans, want het blijft mogelijk dat er toch een vorm van maatstafconcurrentie opduikt in 2010. Minister Klink moet nu, tegen het regeerakkoord in, aan de Kamer duidelijk maken dat invoering van dit instrument per 1 januari aanstaande,
onverantwoord is. Dat is misschien gemakkelijker dan het lijkt.
Invoeren van maatstafconcurrentie in de zorg is een idee van de PvdA, maar zelfs deze partij lijkt zich bij uitstel neer te leggen. Als er maar geen afstel volgt. Is het nu één-nul voor ‘het veld’? Dat valt nog te bezien. Van uitstel hoeft nog geen afstel te komen. En als de zorgkosten uit de hand dreigen te lopen, zal de politiek straks toch vragen om een of andere vorm van een prijsplafond.
Uitbreiding vrije prijssegment
Is het geen maatstafconcurrentie, dan is er wel een ander model denkbaar. Daarbij, de uitbreiding van het vrije prijssegment gaat niet zo hard als vooral de ziekenhuizen hoopten. Ineens naar zeventig procent zit er niet in, hooguit naar 35. Volgens de Orde is het terugbrengen van het aantal dbc’s daarvoor niet op tijd klaar. Daarnaast kan de NZa de berekening van de maatstaf nu al niet aan. Wat de
Laveren richting vrije markt
Een ander belangrijk onderwerp is het maken van winst. Voor de ziekenhuizen een belangrijke manier om aan geld te komen, nu vele hun financiële posities steeds verder zien verslechteren. De PvdA keert zich tegen het experiment met winstuitkering aan derden. Minister Klink heeft nog geen beslissing genomen. Al met al laveert de minister voorzichtig om de klippen heen, gestaag richting de vrije markt. Onderwijl ervoor zorgend alle opties open te houden. Want zijn behoedzaam manoeuvreren maakt het gemakkelijker om alles weer terug te draaien. Mocht de wind uit een andere politieke hoek gaan waaien. (Zorgvisie – Carina van Aartsen)
Lees ook:
Voorlopig geen maatstafconcurrentie
NZa zet maatstafconcurrentie op de tocht
Maatstaf levert half miljard minder op
Maatstafconcurrentie is natuurlijk niets nieuws. En zeker geen ‘idee’ van de PvdA. Het Cbs rapporteerde (al) in 2001 over ‘Yardstick Competitition’. Wat m.i. echt speelt is dat Den Haag (inclusief minister Klink) het budgettair kader niet wil loslaten en om de ‘zegenende marktwerking’ heen probeert te sturen. Dat speelt al zolang de planeconomie (formeel) is verlaten. Zie de verkapte bouwstop in de cure: geen bouwregime, maar ook geen huisvestingscomponent in je budget. VWS geeft ook nauwelijks toelatingen af. Van een min of meer vrije markt waarop aanbieders naar eigen inzicht de concurrentie kunnen aangaan is zo geen sprake. Als Den Haag een kwaliteitsimpuls wil bereiken met toepassing van marktmechanismen, moet de politiek de zorg wel durven loslaten.