Innovatie is altijd vernieuwing van ‘iets concreets’, maar wil niet zeggen dat het om iets tastbaars gaat, zoals een product. Het kan ook om iets ongrijpbaars gaan, bijvoorbeeld de opzet van een organisatie. Een innovatie is meer dan een uitvinding of goed idee. Pas als een uitvinding in productie genomen wordt of een goed idee in de praktijk wordt gebracht en waarde voor een onderneming toevoegt, kan het een innovatie genoemd worden. Daarmee komen we bij marketing en het vermarkten van de vondst of het goede idee. De innovatie moet immers zijn weg vinden naar de markt. Dat gaat in drie stappen.
Praat met de markt
De markt, uw oude, huidige en toekomstige klanten, is een gouden bron van informatie. Zo vroeg mogelijk praten met de markt levert het meeste op, zelfs als het idee voor een nieuw product of nieuwe dienst nog maar vaag is. Als je weet wat de behoeften en belangen van klanten zijn, dan is innovatie niet meer een gok, maar kun je het innovatieproces en de marketing beheersen.
Vergeet even de prijs
Eenmaal met klanten om de tafel beperken de gesprekken zich vaak tot de harde zaken , zoals specificaties en de prijs. Ondernemers doen er slimmer aan in gesprek te concentreren op de wensen. Wat voor soort product of dienst hebben zij nodig? Wat missen ze nu? Welke kwaliteit verlangen zij? De vraag hoe ondernemer en klant meer voor elkaar kunnen betekenen moet centraal staan. Dat stimuleert de innovatiekracht van een ondernemer in de juiste richting.
Vertel een verhaal
Als de klanten en hun behoeften duidelijk zijn en de markt is in beeld volgt het marketingplan. Hierbij is het verhaal heel belangrijk. Het product of de dienst is een oplossing voor een probleem en dat moet verteld worden.
Absolute must
Innovatie kun je van twee kanten bezien. Is het product of de dienst ontwikkeld om een nieuw doel te bereiken, dan staat het in teken van effectiviteit. Is het ontwikkeld om tegen minder kosten en/of tijd een bepaald doel te bereiken, dan staat de innovatie in het teken van efficiëntie. De enorme uitdagingen waarvoor de zorg staat maken innovatie een absolute must vanuit effectiviteit- en/of efficiëntieoogpunt. Marktwerking heeft meer ruimte geschapen voor innovatie. De voorbeelden liggen voor het oprapen. Van supportfietsen en lichttherapie voor ouderen tot domotica en robotica, van verzorgend wassen tot zorgpaden in ziekenhuizen.
NU IS HET TIJD VOOR INNOVATIES (dat is de kop van dit artikel).
Weer een demonstratie hoe de zorg in elkaar zit.
Nee, niet nu, maar al jaren en jaren geleden hadden de zorginstellingen — zoals het bedrijfsleven dat noodgedwongen ook moest — zuinig, kostenbesparend, EFFICIENT en met minder duur en overtollig management moeten werken.
Nee, telkens de premies verhogen, zonder zich af te vragen waar dat naar toe ging. Dat is op een drenkelingenboot alsmaar zout water drinken tot je er aan kapot gaat. Alleen als er INTELLECT aan boord is, kunnen ze misschien overleven. De zorg heeft een tekort aan intellect en een teveel aan graaiers.