Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Opinie Jet Bussemaker: AI hakt de Gordiaanse knoop niet door

Minister Agema heeft de ambitie om de regeldruk drastisch te verminderen. Ze noemt het haar ‘heilig doel’ om de administratietijd te halveren naar zo’n 20 procent van de werktijd van de zorgmedewerkers. Dit doel ondersteun ik volledig: het is tenslotte dé porté uit het RVS-advies Is dit wel verantwoord?. Het is van cruciaal belang om werkplezier van zorgprofessionals en welzijn van patiënten te vergroten.
Jet Bussemaker Foto Paul Tolenaar
Jet Bussemaker, voorzitter Raad voor Volksgezondheid & Samenleving. Foto: Paul Tolenaar

Maar hoe? Hoewel artificiële intelligentie (AI) en digitalisering kansen bieden om regeldruk te reduceren, zijn ze zeker geen heilige graal. De administratie in de zorg heeft zich ontwikkeld tot een Gordiaanse knoop die niet meer is te ontwarren, maar moet doorgehakt. Is AI de hakbijl van het digitale tijdperk? Ik denk van niet. Drie risico’s liggen op de loer.

Te hoge verwachtingen

Ten eerste: de verwachtingen zijn te hoog gespannen. AI kan veel, zoals patiëntendossiers automatisch samenvatten of medische brieven genereren. Maar er is meer nodig: een fundamentele keuze over waarover we verantwoorden en met welk doel. Dan gaat het over de mate van vertrouwen die we toekennen aan zorgprofessionals en hoe we omgaan met risico-aversie. Te vaak wordt technologie als quick fix gezien voor grote maatschappelijke problemen. Maar een tech fix bestaat niet. De zorg heeft een grondiger aanpak en lange adem nodig om de balans te vinden tussen technologie en menselijkheid.

Selectie en discriminatie

Ten tweede bestaat het risico van selectie en discriminatie. AI creëert zelflerende systemen. Dat doen ze op grond van gegevens die wij er in stoppen, maar de resultaten kunnen onverwacht zijn. Recentelijk maakte DUO bekend dat algoritmes die tien jaar geleden zijn ontwikkeld om fraude met studiebeurzen op te sporen, onbedoeld hebben geleid tot onevenredige controle van studenten met een migratieachtergrond. Discriminatie dus. Zelflerende systemen kunnen, zeker bij toch al kwetsbare patiënten, leiden tot ongelijke behandeling.

Regels voor bezit

En last but not least: wie krijgt beschikking over alle gegevens? De grote techbedrijven? Dat lijkt me niet de bedoeling. Dit moet goed geregeld worden aan de voorkant. De huidige juridische kaders zijn vooral gericht op het verzamelen en delen van gegevens, maar er moet meer aandacht komen voor het bezit en gebruik ervan.

AI kan kortom een belangrijke rol spelen in het verminderen van regeldruk, maar ondoordacht gebruik leidt op z’n best tot het losmaken van enkele draden uit de knoop. Om deze daadwerkelijk door te hakken, hebben we allereerst een heldere visie nodig op de samenhang tussen techniek, professionaliteit en menselijke zorg.

Door Jet Bussemaker, voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving en hoogleraar bij het LUMC en de Universiteit Leiden

1 REACTIE

  1. AI wordt vaak als doel op zich gezien in plaats van als middel om werkprocessen te ondersteunen. De technologie biedt zeker kansen om administratieve lasten te verlichten, maar het moet vooral als een hulpmiddel dienen dat zorgprofessionals faciliteert in hun werk. Om daadwerkelijk stappen te zetten, moeten we ons mijns inziens niet alleen richten op de implementatie van nieuwe technologieën, maar ook op een fundamentele heroverweging van het doel en de noodzaak van administratieve processen zelf.

    Het is essentieel om kritisch te blijven op de vraag waarom al deze administratie nodig is en of deze werkelijk bijdraagt aan de zorgkwaliteit. Alleen door regelmatig terug te keren naar deze basis en te reflecteren op het oorspronkelijke doel, kunnen we een evenwicht vinden tussen het benutten van technologie en het behouden van de menselijke kant van de zorg.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.