Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Opinie: Zet in op ‘founders mode’

Brian Chetsky, ceo van Airbnb, vroeg zich ooit af hoe het zo had kunnen misgaan met zijn bedrijf. Toen Airbnb fors begon te groeien, kreeg Chetsky het advies: huur de juiste mensen in, en laat die hun job doen. Achteraf bleek dit de grootste fout te zijn die hij ooit begaan had.
Emmanuel Lagae

Hij besloot uit te zoeken hoe Steve Jobs zijn bedrijf had geleid, en nam hij diens ideeën over. Sindsdien heeft Airbnb opnieuw een gezonde cashflow. De conclusie van Brian Chetsky is dat professionele managers nooit een bedrijf kunnen leiden zoals founders dat doen.

Black boxes

Geen enkele managementschool leert je om founder worden. In de managementmode wordt een bedrijf een soort modulair design met allemaal onderliggende black boxes. Elke black box rapporteert op gestandaardiseerde wijze aan de bovenliggende laag maar die bovenliggende laag heeft geen enkel idee van de details. Want op de details ingaan zou micromanagement zijn, en dat is slecht.

Samengevat komt het erop neer dat een ceo volgens Chetsky niet op rapportages moet varen, maar zelf diep de organisatie in moet gaan. Zogeheten skip-level meetings, waarbij alle lagen uit de organisatie vertegenwoordigd zijn, moeten de norm zijn.

Intussen hebben vele ceo’s van topbedrijven het idee van Chetsky bevestigd.

Eigen eilandjes

De analogie met de zorg in Nederland is sprekend. Ook al mogen ziekenhuizen niet of nauwelijks groeien, we kunnen veel leren van mensen als Chetsky. Ziekenhuizen zijn zo groot geworden dat mensen zijn ingehuurd om deze grote organisaties te managen. De organisatie is onderverdeeld in clusters, vervolgens in afdelingen met daarin subgroepjes met telkens eigen leidinggevenden. Allemaal aparte eilandjes, black boxes, met eigen rapportages. Rapportages die niks zeggen over wat er precies leeft, wat de ambities zijn, de problemen, de verbeterpunten.

Inefficiëntie

Bij bezuinigingen grijpt men naar het gemakkelijkste instrument: bezuinigen op zorgpersoneel. Zorgpersoneel dat, wanneer het de zorg verlaten heeft, nooit meer terugkeert. Zorgpersoneel dat nu al op zijn tandvlees zit. De zorgkloof wordt enkel nog groter. Bezuinigen op zorgpersoneel maakt de zorg juist minder efficiënt.

Iedere black box gaat ook streven naar zijn eigen maximale efficiëntie, maar tussen de boxes is er geen enkele sprake van efficiëntie. Het blinde streven naar overdreven efficiëntie leidt juist tot inefficiëntie en duurdere zorg.

Skip-level meetings

Bij deze een oproep aan alle bestuurders en managers. Kom uit je kantoor en ga naar de werkvloer. Organiseer skip-level meetings. Vraag advies aan de medische staf en de medewerkers. Je ziekenhuis zit vol met mensen die de kennis hebben en gratis goed advies kunnen geven, meer gepersonaliseerd dan welk adviesbureau ook. Maak een strategisch plan, waar iedereen aan meewerkt, en waar iedereen dus zijn schouders onder gaat zetten.

Bezuinig niet op zorgpersoneel, maar investeer er juist in, koester ze. Kom terug tot het primaire proces: leveren van goede zorg.

Als we bovenstaande niet in acht nemen, en dat kan een keuze zijn, dan moeten we ons erbij neerleggen dat de kwaliteit, de toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg over vijf jaar een stuk minder zal zijn dan vandaag. Hopelijk neemt ieder zijn verantwoordelijkheid hierin.

Door: Emmanuel Langae, chirurg. Geschreven op persoonlijke titel zijn opleiding tot toezichthouder, waarin de verhoudingen tussen raad van bestuur, raad van toezicht, medische staf en medewerkers regelmatig ter sprake komen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.