Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pak het personeelsprobleem met durf en visie aan

Dat er een tekort is aan zorgpersoneel is algemeen bekend. De druk op de huidige medewerkers zal bij een toenemende zorgvraag nog meer toenemen. Extra geld om personeel te werven en op te leiden is niet de oplossing. Het moment is aangebroken om alternatieve strategieën in gang te zetten. Dit vergt visie en durf om van de gebaande paden af te wijken.

In het rapport Uitweg uit de schaarste van Gupta Strategists uit mei 2022 wordt uiteengezet dat technologie een belangrijke bijdrage kan leveren aan een oplossing voor de personele problemen. Die strategie vergt durf en visie en start met het wegnemen van de belangrijkste belemmeringen.

Gebrek aan urgentie en kennisachterstand

Zolang de traditionele aanpak, personeel werven, met behulp van extra financiële middelen nog enigszins effectief is, zijn de noodzaak en urgentie niet aanwezig om de koers te veranderen. Daarnaast is het voor een zorginstelling ondoenlijk om alle nieuwe technologische ontwikkelingen bij te houden en door te vertalen naar de eigen processen. Wanneer je niet weet hoe technologie kan bijdragen aan het verbeteren en efficiënter maken van processen, zal je dit middel ook inzetten.
Zorgorganisaties hebben de neiging technologie allemaal zelf te willen testen, in plaats van aan te nemen dat innovaties die bij de buren succesvol zijn, de eigen organisatie ook gaan helpen. Zoveel verschillen de processen niet. Door samen te werken kunnen zorgorganisaties schaal creëren om oplossingen goed te implementeren. Zolang zorgorganisaties nog veel onderlinge concurrentie ervaren, is de interesse in samenwerking helaas beperkt. Zoek de samenwerking en deel de opgedane kennis en ervaring met technologie.

Angst en scepsis

Wantrouwen van personeel speelt ook een rol. Er verandert weinig wanneer medewerkers bang zijn dat hun baan door technologie minder leuk wordt of verdwijnt. Met ‘het is niet veilig’-argument is verandering eenvoudig te blokkeren. Verdiep je in de mogelijkheden en creëer een duidelijke visie op de inzet en impact van automatisering.
Inzet van Robotic Process Automation (RPA) heeft bewezen dat nieuwe technologie van essentieel belang kan zijn om het toenemende personeelstekort op te vangen. RPA is simpel gezegd: softwarerobots die als virtuele medewerkers de bestaande ict- applicaties bedienen, precies zoals een natuurlijke persoon dat doet. Dankzij RPA kan de professional kan zich focussen op zorg verlenen waardoor deze direct meer werkplezier beleeft en voldoening uit het werk haalt. Maar RPA is ook een hulpmiddel dat direct resulteert in besparingen in tijd en geld. Het kan doorlooptijden van processen reduceren en het helpt zorgmedewerkers cliëntgerichtheid in de praktijk waar te maken.

Cliëntverwijsbrieven verwerken

Een mooi voorbeeld is de verwerking van cliëntverwijsbrieven bij ggz-instellingen, een repeterend en tijdrovend proces. Een softwarerobot ontvangt de cliëntverwijsbrieven vanuit de huisarts per mail en leest deze uit. De controle van cliëntgegevens en de verwijzer gebeurt precies zoals een echte medewerker dit ook zou doen. Vervolgens wordt de cliënt aangemeld en ingeschreven in het epd-systeem. Dit levert voor zorgmedewerkers al snel een tijdsbesparing op van minimaal 50 uur per maand en belangrijker nog: de cliënt wordt veel sneller geholpen.

De interesse in de toepassingen van deze nieuwe technologie neemt toe. Maak gebruik van de kennis in de sector en van implementatiepartners. Gerichte inzet van deze kennis zou wel eens de belangrijkste uitweg uit de personeelsschaarste kunnen zijn.

Mark de Poorter, bij Tacstone Technology verantwoordelijk voor automatiseringsprojecten in de zorgsector

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.