Privé gebruiken we een breed scala aan sociale media, vele vormen van mobiele apparatuur en multimediasystemen en vinden we het eigenlijk al vreemd wanneer we inkopen niet via een webwinkel kunnen doen. Het is niet voor niets dat vakantiebestemmingen mede gerankt worden op de aanwezigheid van (een werkende) Wi-Fi-verbinding. Nederland heeft hierin een bijna natuurlijke voorsprong verkregen op andere landen mede omdat vrijwel elk huishouden en bedrijf in Nederland technisch gezien de mogelijkheid heeft om een breedbandaansluiting te krijgen.
Beheer
Blijkbaar zijn we privé prima in staat al deze applicaties en technologie te beheren en te beheersen. Ligt het netwerk er een keer uit dan bellen we de helpdesk van de provider en zijn we blij binnen een paar dagen weer verbinding te hebben. Gegevens slaan we al dan niet met een werkende back-up lokaal op of zetten deze in de cloud weg hopelijk met behoud van privacy. Als er een verkeerde e-mailbijlage is geopend, staan we klaar om te betalen als alle data is gekaapt door slimme hackers. Risicoanalyse is in de privésfeer niet erg sterk ontwikkeld. Onze zelfredzaamheid bij calamiteiten is klaarblijkelijk in die setting onverminderd groot.
Ict-zombies
Waarom is er dan altijd gedoe rond ict-ondersteuning in de werkomgeving? Het lijkt wel of de meest creatieve mensen thuis in een werkomgeving opeens veranderen in ict-zombies. Onze collega’s op de helpdesk en servicedesk worden dagelijks geconfronteerd met de meest basale vragen volledig in tegenstelling met de eerder genoemde zelfredzaamheid in privé- en verenigingsfeer. Vragen die mij doen denken aan mijn studietijd als begeleider van natuurkundepractica waar bij problemen de eerste terechte vraag al was: ‘heb je zelf gecontroleerd of alle systemen daadwerkelijk aan staan?’. Gevolgd door de vraag of het systeem al gereset (uit->aan) was. Dat loste al veel problemen op.
Een paar honderd applicaties
Nu is ict op het werk natuurlijk wel een slag ingewikkelder dan thuis. Een beetje ziekenhuis heeft al snel een paar honderd applicaties, tientallen servers en duizenden vaste aansluitingen plus een uitgebreid Wi-Fi-netwerk. Tientallen interfaces verzorgen koppelingen met vele honderden technische systemen. Terabytes data worden gecreëerd, opgeslagen en gedistribueerd. In- en uitgaand e-mailverkeer met ongelooflijke hoeveelheden spam loopt op tot tientallen miljoenen per maand. Aanvallen van hackers (in alle vormen en maten) waren vroeger schaars maar zijn nu met een toenemende mate van maligniteit tientallen keren per dag aan de orde.
Investeren in skills
Eigenlijk ongelooflijk knap dat u daar veelal nauwelijks wat van merkt tijdens uw dagelijkse werkzaamheden. Er wordt dan ook veel geïnvesteerd om de technisch inhoudelijke- en communicatieskills van ict-medewerkers te verhogen. Dat is ook noodzakelijk want het werkveld van ict in bedrijf en ziekenhuis verandert doorlopend en in een hoog tempo. Misschien is het dan ook goed om te beseffen dat door de toenemende complexiteit van ict op de werkvloer uw eigen ict-competenties ook periodiek geüpgraded moeten worden.
Eenvoudig te hacken
Mogelijk vindt u dat overdreven? Dan zou u (als wake-upcall) eens moeten zoeken op de termen ‘eenvoudig hacken wifi’. Hopelijk ziet u dan de noodzaak uw bekwaamheden uit te breiden. Onbekwaamheid om invulling te geven aan informatieveiligheid en privacy kan uw organisatie heel veel geld kosten en imagoschade opleveren. Weten hoe te handelen in noodsituaties (zoals uitval netwerk, uitval energievoorziening) moet periodiek en aantoonbaar getraind worden. U kunt zich daarbij niet verontschuldigen door onkunde. Bijkomend voordeel van kennis van zaken is dat u daarmee ook een betere partij wordt voor het geval u de helpdesk echt nodig mocht hebben. Het praat gewoon gemakkelijker. Met al die kennis en kunde kunt u thuis ook beter beslagen ten ijs komen. Scheelt weer uitglijders.
Richard Kamman, directeur ICT, Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie.