De medewerkers van Pharos zetten zich dagelijks in om grote gezondheidsverschillen terug te dringen. Gezondheidsverschillen die alleen maar groter lijken te worden door alle digitale innovaties in de zorg. In de basis is het natuurlijk fantastisch dat mensen meer inzicht krijgen in hun gezondheid en behandelingen én dat ze door digitalisering minder hoeven te reizen. Bijvoorbeeld omdat ze thuis hun metingen doorgeven aan de arts en dus niet fysiek naar het ziekenhuis hoeven. Maar helaas zijn niet alle innovaties geschikt voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven of niet digitaal vaardig zijn.
Inclusief ontwikkelen
Uit de cijfers blijkt dat een op de vijf Nederlanders niet-digitaal vaardig is en 2,5 miljoen mensen moeite heeft met lezen of schrijven. Met de huidige digitale ontwikkelingen sluiten we dus hele groepen uit. Zonde, want juist voor deze mensen is het zo ontzettend belangrijk om inzicht te krijgen in hun eigen gezondheid of behandeling. Iets wat binnen handbereik is als pgo’s veel begrijpelijker en gebruiksvriendelijker zijn. Minister Kuipers stipte eerder ook al aan dat de gebruiksvriendelijkheid van pgo’s nu nog tekortschiet.
Hier ligt volgens Pharos dan ook een serieuze taak voor MedMij, dat de spelregels (inlogproces en technische randvoorwaarden) maakt voor het veilig uitwisselen van medische gegevens, en voor pgo-leveranciers. Ga maar na: als zaken als taalniveau, vormgeving en navigatie helder en intuïtief zijn, is de pgo gebruiksvriendelijk voor alle Nederlanders. Voor kwetsbare groepen, maar ook voor mensen die wel digitaal vaardig zijn. Gelukkig zetten enkele pgo-leveranciers al voorzichtige stappen door hun pgo te laten testen door mensen die meer moeite hebben met lezen en schrijven. Als Pharos juichen we deze initiatieven van Ivido en Medxpert toe. Maar helaas zijn we er nog lang niet. Er zijn in Nederland zestien pgo-aanbieders, dus we hebben echt nog een lange weg te gaan voor we zeker weten dat pgo’s gebruiksvriendelijk en begrijpelijk zijn.
Gezondheidskloof dichten
Pgo-leveranciers zijn nu aan zet om pgo’s gebruiksvriendelijk en begrijpelijk te maken.
Zo kunnen zij eindgebruikers met verschillende vaardigheden betrekken bij de ontwikkeling van een pgo. Bovenal dienen zij ervoor te zorgen dat mensen met weinig digitale- en gezondheidsvaardigheden betrokken worden. En is er een prototype ontwikkeld? Laat die dan testen door eindgebruikers met verschillende vaardigheden en verzamel op verschillende manieren feedback. Laat mensen bijvoorbeeld face-to-face feedback geven of laat de feedback lopen via zorgverleners. Zorg ook dat de eindgebruikers je makkelijk kunnen bereiken om feedback te geven. Dus niet alleen via een contactformulier op de website, maar juist ook telefonisch of via Whatsapp.
Door inclusief te ontwikkelen zijn pgo’s door alle Nederlanders te gebruiken. Daarmee zijn ze een mooie tool om de gezondheidskloof in Nederland te dichten. Voor het daadwerkelijk laten verdwijnen van de gezondheidsverschillen moet veel meer gebeuren, maar met pgo’s kunnen we wel een stap zetten. Als we dat niet doen, worden de gezondheidsverschillen alleen maar groter. Dat wil niemand.”
Door: Anke van Dam, strategisch adviseur Pharos
Poeh, daar zeg je nogal wat.
1. “Uit de cijfers blijkt dat een op de vijf Nederlanders niet-digitaal vaardig is en 2,5 miljoen mensen moeite heeft met lezen of schrijven. Met de huidige digitale ontwikkelingen sluiten we dus hele groepen uit.”
Ik denk omgekeerd. Als we 80% van de mensen efficiënter en beter kunnen helpen via ‘digitale ontwikkelingen’, hebben professionals en zorgaanbieders meer tijd voor de 20% die andere vormen van interactie prefereren. PGO’s verkleinen dus eerder gezondheidsverschillen.
2. “Iets wat binnen handbereik is als pgo’s veel begrijpelijker en gebruiksvriendelijker zijn. Minister Kuipers stipte eerder ook al aan dat de gebruiksvriendelijkheid van pgo’s nu nog tekortschiet.”
PGO’s zijn niet persé gebruiksonvriendelijk is mijn inzicht. Zie ook deze film in gehandicaptenzorg: https://lnkd.in/ekRMWhKc. Hierin zegt Chrissy: “… het is net Facebook maar dan anders”.
Belangrijke hinderpaal voor mensen is het gebrek aan vertrouwen (dat ze dit kunnen). “Succesvol deelnemen aan de digitale samenleving is een kwestie van durven en doen”, zegt Piet Boekhoudt in deze bijdrage: https://lnkd.in/eyQhWScj. Hij geeft daarin drie goede tips.
Het aanmaken van een account en instellen van 2FA worden onvriendelijk genoemd. Net als het werken met het MedMij Afsprakenstelsel inzake DigiD substantieel en inloggen per gegevensdienst of zorgaanbieder. En, hoeveel mensen in kwetsbare omstandigheden hebben een telefoon die dit kan en kunnen een authenticator-app gebruiken? Daarop duidt Ernst Kuipers in zijn brief.
“Binnen handbereik” gaat dus verder dan dat “taalniveau, vormgeving en navigatie helder en intuïtief zijn”.