Het percentage goed ingestelde personen met diabetes steeg binnen het Alternative Quality Contract (AQC) in Massachusetts van 75 procent in 2009 tot 85 procent in 2016, terwijl dit percentage elders daalde. De kosten per verzekerde bij het AQC steeg over de genoemde periode 461 dollar (of te wel 11,7 procent) minder dan gemiddeld in vergelijkbare controlegroepen. Al deze resultaten publiceerde een onderzoeksgroep van de Harvard Medical School op 18 juli.
Bonussen
Het AQC is een initiatief van Blue Cross/Blue Shield in de staat Massachusetts. Deze non-profit zorgverzekeraar biedt ziekenhuizen en eerste lijn een populatiegebonden bekostiging aan, bonussen voor gehaalde specifieke kwaliteitdoelen en ondersteuning bij het ontwikkelen van samenwerking tussen eerste en tweede lijn.
Zorgvisie publiceerde in 2016 een beschrijving van het AQC dat in 2009 startte. Zij deed dit op basis van een uitgebreid rapport. De uitkomsten van de AQC zijn ongeveer dezelfde als die van vergelijkbare initiatieven.
Zes leerpunten
De omgeving van de AQC (de staat Massachusetts, de bevolkingsopbouw, en het gezondheidsbeleid) lijkt op Nederland. Bovendien is de Amerikaanse Affordable Care Act, waarbinnen de AQC plaats vindt, een kopie van de Nederlandse Zorgverzekeringswet.
Vanwege deze overeenkomsten durf ik zes leerpunten voor de Nederlandse zorg te benoemen.
- Bestudeer de Amerikaanse populatie-bekostigingsexperimenten zorgvuldig en laat een onderzoeksinstituut een Nederlands experiment ermee ontwerpen.
- Schaf in bijvoorbeeld vier regio’s de betaling per verrichting af voor eerstelijn en ziekenhuis en vervang die door een betaling op basis van kenmerken van de bediende populatie.
- Garandeer deze betaling gedurende meerdere jaren
- Maak kwaliteitsafspraken over de zorg zoals in het Alternative Quality Contract
- Speel als zorgverzekeraar een ondersteunende en geen initiatiefnemende rol bij het ontwikkelen van zorginnovaties door de zorgaanbieders met populatiebekostiging
- Laat een extern onderzoeksbureau een robuuste evaluatie uitvoeren over een periode van acht jaar, met een tussenrapportage per jaar.
Wetenschappelijk onderzoek
Met deze zes suggesties tracht ik de invloed van wetenschappelijk onderzoek op het Nederlandse gezondheidsbeleid te vergroten. Want het kan toch niet zo zijn dat beleidsmakers alleen op basis van eigen ervaringen en ontwikkelingen de betaling van zorgaanbieders regelen? De marktwerking haalden wij in 2006 uit de USA en in 2019 is dat de populatiebekostiging.