Een van die argumenten is: ‘het ict-systeem is niet eerder klaar’. Ik wil wegblijven van alle politieke keuzes die gemaakt worden, maar nu wederom een ict-systeem de schuld krijgt van een vertraging, spring ik op de barricade. Het is niet een kwestie van niet op tijd klaar zijn, het is een kwestie van niet op tijd beginnen!
Snel starten had gekund
Toen we, als Nederland, de bestelling deden van de verschillende vaccins, waren direct een aantal gegevens bekend. De dag erna had al gestart kunnen worden met het noteren van de requirements voor het systeem dat de vaccinatie zou moeten gaan vastleggen. Dus ergens in de zomer van 2020 hadden deze eisen beschikbaar kunnen zijn. Als de betrokken actoren er qua procesgang ook bij aangehaakt waren, hadden we toen al geweten dat de systemen van GGD’en en huisartsen, maar ook de ecd’s en epd’s deze informatie zouden moeten kunnen verwerken.
Leveranciers betrekken
Op dat moment hadden ook alle leveranciers van betrokken systemen benaderd kunnen worden. Dan hadden we het gesprek over prioritering van werkzaamheden kunnen voeren en was het inbouwen van een registratiemogelijkheid van de covid-19 vaccinatie voor eind 2020 bij de meeste systemen gereed geweest.
Een kwestie van planning
Het is dus geen kwestie van techniek, maar van planning. Er dient gezorgd te worden dat ook ict-leveranciers van de systemen tijdig bij dit soort processen betrokken worden. Zij moeten vroegtijdig rekening kunnen houden met extra/andere prioriteiten in hun werkzaamheden als gevolg van wet- en regelgeving of programma’s vanuit de overheid.
Tijdelijke programma’s
OIZ pleit al enige tijd voor een integrale agenda voor wet- en regelgeving, maar ook voor tijdelijke programma’s. Die tijdelijke programma’s zijn namelijk vaak zo tijdelijk, dat je er nog jaren last en plezier van kunt hebben.
Samen met branchegenoten ga ik ook in 2021 proberen de wereld van de zorg door middel van ict een beetje beter te maken.
Door: Eddy van de Werken, productmanager bij Centric en voorzitter OIZ