In de afgelopen maanden zijn enorme inspanningen verricht om snel het aantal bedden op de intensive care te verhogen en de instroom van nieuwe patiënten beter te managen. Om ziekenhuizen te ontlasten en toch de nodige aandacht te kunnen geven aan elke patiënt, hebben zowel overheden als zorgorganisaties op digitale toepassingen vertrouwd. Zo gebruiken Belgische en Nederlandse ziekenhuizen een door Blyott (voorheen Sensinxs) samen met Sentia ontwikkeld Serverless Smart Healthcare Platform om niet alleen het beschikbare materiaal maar ook het beschikbare personeel te monitoren en beter te benutten. Ook onder private partijen en in particuliere kring waren krachtige oplossingen nodig om de nieuwe uitdagingen met betrekking tot COVID-19 aan te kunnen.
Zo hebben twee broers met technische hulp van Amazon Web Services (AWS) het non-profit platform PPENeeded.com gelanceerd. Dit platform biedt particulieren, zoals schilders of tandartsen, de mogelijkheid om hun voorraad mondkapjes te doneren aan zorgverleners die ze nodig hebben om patiënten veilig te kunnen behandelen. Inmiddels zijn zo al meer dan 50.000 mondkapjes ingezameld.
Maatschappelijke zorg
Andere gebaren van solidariteit helpen de zorg en behandeling van geïsoleerde ouderen en andere kwetsbare bevolkingsgroepen te continueren. Zo halen vrijwilligers medicijnen uit de apotheek voor kwetsbare buurtgenoten op. Het aantal gebruikers van de burenapp Nextdoor is in maart wereldwijd met 80 procent gestegen. Steffie.nl geeft op een begrijpelijke manier uitleg over coronakwesties aan bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke beperking. Bij de lancering van dit dossier op de site waren er direct honderdduizenden bezoekers. Met behulp van een Amazon-infrastructuur kon Steffie snel opschalen zodat de site bereikbaar bleef. Steffie brengt naast praktische informatie ook modules online om deze mensen een hart onder de riem te steken.
Onderzoek
Sinds 12 januari, de dag waarop de sequencing van Covid-19 werd gepubliceerd, is het een race tegen de klok om het virus te bestrijden. Elk wetenschappelijk onderzoekslaboratorium houdt zich bezig met verbetering van de diagnostiek en ontwikkeling van behandelingen en vaccins. Real time toegang tot alle epidemiologische gegevens wereldwijd is noodzakelijk om daarin internationaal samen te kunnen werken. Elk jaar worden wereldwijd 2.000 exabytes aan gezondheidsgegevens gegenereerd met behulp waarvan de ontwikkeling van de pandemie wordt gecontroleerd, de effecten van beleid worden gemeten en het onderzoek wordt versneld. In de cloud worden Data Lakes gecreëerd om alle gegevens samen te voegen.
Met behulp van kunstmatige intelligentie worden vervolgens simulaties en experimenten uitgevoerd die het aantal en de duur van klinische onderzoeken verminderen. De belangrijkste technologische spelers hebben zich verenigd om wetenschappers in openbare laboratoria en de farmaceutische industrie te voorzien van hoogwaardige computerhulpmiddelen (High Performance Computing of HPC) die gemakkelijk toegankelijk zijn in de cloud. Dankzij de implementatie van deze gezamenlijke intelligentie, ondersteund door ongekende technische middelen is er hoop op een vaccin in de nabije toekomst.
De coronacrisis heeft een nieuw licht geworpen op de mogelijkheden van digitale technologie bij de verbetering van de gezondheidszorg waarmee de zorg ook na de pandemie zijn voordeel kan doen.
Christian Zahorski-Philippe, Head of Pan-EU Sales bij Amazon Web Services