Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Spaanders

Waar gehakt wordt, vallen spaanders. De aard van het bedrijf maakt fouten in de gezondheidszorg altijd pijnlijk. Als een kok taaie biefstukjes serveert, zullen de ontevreden klanten daar doorgaans niet van wakker liggen. Als een chirurg de verkeerde nier verwijdert, zijn de gevolgen daarentegen rampzalig en onherstelbaar.

Het is de verdienste van de Orde van Medisch Specialisten dat we nu weten hoeveel patiënten sneuvelen bij bedrijfsongevallen binnen ziekenhuizen. Tot nu toe waren er alleen schattingen, afgeleid van buitenlandse cijfers.

Schattingen

Voormalig inspecteur-generaal voor de gezondheidszorg Herre Kingma vermoedde dat jaarlijks duizend doden vallen door vermijdbare medische fouten. Sneller Beter-gezant Rein Willems, die de ziekenhuizen doorlichtte op veiligheid, dacht zelfs aan 4500. Het zijn er ruim 1700, blijkt uit onderzoek dat het Nivel verrichtte in opdracht van de Orde. Daarnaast lopen dertigduizend mensen schade op die voorkomen had kunnen worden.

Omslag

Het zou onredelijk zijn om te eisen dat er nooit meer iets misgaat in het ziekenhuis. Niemand is foutloos, ook mensen die in de zorg werken niet. Maar het is wel redelijk om te verwachten dat managers, specialisten en andere zorgverleners er alles aan doen om missers te voorkomen. Daar heeft het lang aan ontbroken, maar het lijkt erop dat Sneller Beter een omslag heeft teweeggebracht.

Strategisch

De ziekenhuizen hebben afgesproken dat ze vanaf 2008 allemaal een veiligheidsmanagementsysteem hebben. Volgend jaar worden specialisten bovendien onderworpen aan functioneringsgesprekken. Vooralsnog niet met het management, maar met vakbroeders. Je kunt je echter afvragen hoe lang ziekenhuisbestuurders die omzichtige aanpak zullen accepteren. Het vermijden van schade is niet langer alleen een ethische opgave, maar dankzij de marktwerking ook een strategische kwestie. Een hoog sterfte- en complicatiecijfer is slecht voor de concurrentiepositie van het ziekenhuis. Daar kunnen bestuurders hun voordeel mee doen.

Krista Kroon, redacteur

krista.kroon@reedbusiness.nl

Door: Krista Kroon

Reageer op deze bijdrage

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.