De uitdagingen waar de zorgsector voor staat – afgezien van de covid-19 effecten – zijn enorm. Het zorgvolume groeit de komende twee decennia jaarlijks met bijna 3 procent. De uitgaven aan medisch-specialistische zorg zullen in 2040 ruim 70 procent hoger uitvallen dan in 2018. Als gevolg van een toenemende zorgvraag zijn er in 2040 bijna 170.000 extra ziekenhuismedewerkers nodig.
Meer vraag naar flexibiliteit en innovatie
Aanvullend aan de toekomstige behoeften neemt de vraag naar flexibiliteit en innovatie toe. Dat is niet persé slecht, want een belangrijk deel van de oplossing om ook in de toekomst goede zorg te leveren, ligt in de adoptie van innovatie. Bijvoorbeeld in de vorm van digitalisering. Door slimme technologie, lees kunstmatige intelligentie (AI), in te zetten is de zorg nog beter te organiseren en de kwaliteit te verbeteren. Zo biedt AI de mogelijkheid om sneller diagnoses te stellen, betere herstelplannen te schrijven, operaties secuurder uit te voeren, patiënten eerder uit het ziekenhuis te ontslaan of op afstand thuis te verzorgen.
Innovatie alleen met juiste basis
Innovatie kan leiden tot betere zorg tegen beheersbaardere kosten en kan zorgpersoneel helpen zich te richten op datgene waar het goed in is. De IT-professional in de zorg zal moeten voorsorteren op een digitaliseringsslag in ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Onderdeel van dat traject is een goed fundament, waarop adequaat nieuwe zorgoplossingen zijn te bouwen waarmee het welzijn van de patiënt is te verbeteren en de werkdruk van het personeel in toom is te houden, maar dat ook leidt tot veilige uitwisseling van privacygevoelige data.
Veilige datastromen
De adoptie van slimme technologie is dus gebaat bij een goed fundament dat ook nog eens flexibiliteit biedt. Samenwerking tussen zorgaanbieders, artsen en andere partijen via veilige private verbindingen, ook wel interconnectie genoemd, is eveneens onmisbaar. Uit onderzoek van Equinix onder IT-beslissers in Nederlandse ziekenhuizen blijkt dat de sector zelf stappen op het gebied van data en de uitwisseling ervan wil zetten. Met een goed fundament moet een IT-omgeving in de zorg in staat zijn om veilig en relatief eenvoudig grote hoeveelheden datastromen tussen zorgaanbieders, patiënten, farmaceuten en verzekeraars uit te wisselen met de correcte bescherming van patiëntgegevens. Afhankelijk van het type data wordt deze opgeslagen op verschillende (cloud) locaties; in de eigen (private) cloud en/of publieke cloud. Daarna worden deze data geanalyseerd en zo omgezet in waardevolle informatie.
Data Hub
Het belang van datamanagement en datagovernance neemt sterk toe. Voor het veiligstellen van privacygevoelige data in bijvoorbeeld hybride cloud-omgevingen is een Data Hub een prima haven. De data blijven immers in de eigen, afgeschermde omgeving van de klant in een door een externe partij beheerd datacenter. Alleen de noodzakelijke data worden via veilige verbindingen en protocollen in een externe cloud-omgeving gebracht. Voor moderne hybride- en multi-cloud-omgevingen, die moeten voldoen aan de strenge eisen van de AVG, is dit overigens geen wens maar absolute noodzaak.
Versnelling adoptie innovatie
Covid-19 heeft de adoptie van technologische innovaties in de gezondheidszorg versneld. Voorbeelden als videoconsulten en zorg op afstand zijn aan de orde van de dag. Het is dan ook hoog tijd om de zorgsector te geven wat het nodig heeft: de juiste IT-infrastructuur om innovatie te kunnen blijven garanderen – nu en in de toekomst.
Door: Theo van Andel, Sr. Manager Field Development Marketing Networks bij Equinix