Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Uitvoerbaarheid nieuwe cao’s laat zeer te wensen over

Johan Augustijn
Als softwareleverancier heb je veelvuldig met wetgeving te maken. In eerste instantie de wettelijke verplichtingen waar we zelf aan moeten voldoen bij het ontwikkelen van onze software, denk hierbij aan omgang met data, privacywetgeving en borging van processen. Daarnaast is het van belang hoe we onze software goed en tijdig kunnen inrichten voor onze klanten op het gebied van de arbeidstijdenwet en de cao.
Johan Augustijn, manager Business Healthcare bij Ortec

De arbeidstijdenwet is soms wat complex om te doorgronden, mede door de verschillende uitzonderingregels, maar de mutaties op deze wet zijn de laatste jaren beperkt. Helaas hebben de cao’s in de gezondheidszorg de laatste jaren veel wijzigingen ondergaan en deze worden ook steeds complexer en zijn steeds meer op verschillende manieren uit te leggen.

Uitvoerbaar?

Los van het feit dat alles natuurlijk in te richten is in de software, vraag ik met af of we het met elkaar niet te complex maken. Zijn regelingen nog uitvoerbaar in de praktijk? Zijn de regelingen voor de medewerkers nog te doorgronden?

Als we bijvoorbeeld kijken naar de cao-ziekenhuizen 2023 -2025, dan is de eerste complexiteit al dat er de tweede helft van april 2023 een onderhandelingsakkoord was, wat ingaat met ingang van 1 februari 2023. Dit leidt in sommige situaties al tot de nodige terugwerkende kracht mutaties, met als gevolg herrekening van de salarissen. Gelukkig gaan de meeste regelingen pas in op 1 juli.

Kwartaaluren

Naar aanleiding van de conceptteksten is er eind juni een vraag- en antwoordsessie gehouden voor betrokken waarin zo’n 80 vragen gesteld zijn, waaruit blijkt dat veel regelingen toch niet zo duidelijk zijn.  Tijdens deze sessie bleek voor een aantal regelingen, zoals de kwartaaluren systematiek, dat de nadere uitwerking in september 2023 gestart worden, maar deze regeling is al geldig sinds de vorige cao. Deze uitwerking kan cruciaal zijn voor een goed werkend systeem.

Per instelling geïnterpreteerd

Indien wij als leverancier van planningssoftware, spreken met onze klanten over de aanpassingen die gedaan moeten worden in de software, krijgen we regelmatig antwoorden terug: “Er wordt intern nog gediscussieerd over de gewenste uitvoering.” Hetgeen dus inhoudt dat de cao die algemeen bindend is verklaard voor zorginstellingen, toch per instelling specifiek geïnterpreteerd en uitgevoerd gaat worden. Mijns inziens is dat niet de bedoeling van een algemeen bindend verklaarde cao.

Medewerkers worden nadat alles is besproken tussen werkgevers en bonden, alles op papier is gezet en nader is uitgewerkt en ingericht in de software dan geconfronteerd met regelingen zoals: “Indien de werknemer in een tijdvak van drie achtereenvolgende perioden van 28 dagen met inachtneming van het bepaalde in artikel 10.3, gedurende meer dan acht weekenddagen bereikbaarheidsdienst verricht, ontvangt hij boven de in lid 3 genoemde compensatie, voor de meerdere bereikbaarheidsdiensten op weekenddagen een toeslag van 50% van deze compensatie. Artikel 10.11 lid 3 is op deze toeslag niet van toepassing.”

Zullen we de volgende keer inzetten op een goed leesbare en uitvoerbare cao’s die ook zonder interpretatieverschil door alle zorgorganisaties eenduidig gehanteerd kan worden?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.