Ogenschijnlijk is er weinig in te brengen tegen de pleidooien om de ‘wildgroei’ van platforms voor persoonlijke gezondheidsdossiers tegen te gaan. Uniformering werkt efficiënter, voorkomt verwarring bij patiënt en professional en zal kosten besparen, zo is de verwachting. Deze stellingname gaat voorbij aan belangrijke aspecten die ervoor pleiten om niet te kiezen voor een allesomvattend uniform systeem. Juist variatie en voortgezette doorontwikkeling zullen leiden tot het beste resultaat. Daar zijn meerdere argumenten voor.
Experimenteren
Allereerst is de wereld van epd’s nog volop in ontwikkeling. Er is nog geen ultiem concept dat altijd voor iedereen in elke situatie optimaal is; het is ook de vraag of die er ooit zal komen. Zowel met de technologie als met de procesgang wordt nog volop geëxperimenteerd en zijn de uitwisseling van kennis, ervaringen en best practices de stappen naar verbetering. Variëteit in concepten hoeft geen belemmering te zijn, zolang wordt voldaan aan het belangrijkste criterium voor elk ict-gereedschap: de mogelijkheid om te kunnen communiceren en uitwisselen met andere systemen. Streef daarom niet naar een ultiem systeem dat de volledige keten omvat, maar naar oplossingen die perfect functioneren voor een of meer schakels en die naadloos aansluiten op andere delen van de keten.
Dialogen ondersteunen
Om de cliënt de regie te geven, moeten we ons realiseren dat niet zozeer de technologie is als wel de organisatie de grootste uitdaging is. Cliënten en mantelzorgers digitaal toegang geven tot het zorgdossier vergt immers nogal wat van organisaties: van de inrichting van de informatiehuishouding tot privacyregelgeving, klachtenprocedures en protocollen voor data-uitwisseling binnen de keten. Zij moeten op zoek naar evenwicht tussen de autonomie van zorgverlener en zorgontvanger.
Binnen het concept ‘mijnCaress’ is de ervaring dat de data-uitwisseling tussen het medewerkersportaal en cliëntportaal de dialoog actief ondersteunt. Maar daarvoor dienen beide groepen wel dezelfde taal te spreken. Dat is bij uitstek een organisatorische uitdaging. Technologie is in algemene zin voorhanden in de vorm van duizenden apps en tientallen varianten smartphone en tablets.
Creativiteit kanaliseren
Iedereen is het erover eens dat het epd-landschap beter kan en moet. Mijns inziens moet een model met afgedwongen uniformiteit worden vermeden. Het is aan de overheid en toezichthouders om de kaders te schetsen waarbinnen data-uitwisseling moet plaatsvinden. Laat vervolgens de markt – opdrachtgevers in samenwerking met dienstverleners – best practices opleveren en kennis uitwisselen. Uniformiteit smoort innovatie, daar zijn voldoende voorbeelden van. Gekanaliseerde vrijheid creëert daarentegen creativiteit en kwaliteitsverbetering. En daar is iedereen bij gebaat.
Giel Smidt is sinds 2013 productmanager mijnCaress, het elektronisch cliëntendossier voor de verpleging-, verzorging-, thuiszorg-, revalidatie en gehandicaptenzorg van PinkRoccade Healthcare.
SaaS in de medische wereld moet je niet willen. Lekker veilig inloggen via internet? Ook leuk zijn de steeds vaker voorkomende DDOS-aanvallen of hackers die de organisatie gijzelen. Heel veilig allemaal via het web.
Het kan allemaal wel goedkoper zijn, maar goedkoop is duurkoop. Alles is te hacken en aan te vallen, hoe beveiligd je systeem ook is met allerlei certificaten.
Hoe verantwoord je als organisatie dan tegen over je patiënten als zoiets gebeurd?
Sorry, maar uw medisch dossier ligt nu op straat Lekker dan.
Ondernemerschap en innovatie houdt de markt scherp. Dat geldt ook voor het nieuwe netwerken en samenwerken op basis van win-win-win. Wij van Novire denken dat hier nog veel kansen liggen. Ons instrumentarium is een compleet systeem dat vanuit een SAAS oplossing op vernieuwende wijze zicht geeft op de klant en greep geeft op de organisatie, zodat er ruimte is om te ondernemen.
Het kan echter ook op onderdelen worden ingezet, gekoppeld aan ECD's als Caress. Bijvoorbeeld in de mogelijkheid om mantelzorg en vrijwilligers te matchen.
De kracht van Novire ligt op het strategisch methodische terrein; de slimme wizards genereren rapportage mogelijkheden die flexibel inspelen op de vraag van de klant, diens netwerk, en de vraag van gemeenten en verzekeraars. De integrale dashboards zijn te integreren met andere systemen waardoor de mogelijkheden worden vergroot.
Immers ons online instrumentarium aggregeert het klantproces altijd op 3 niveaus (klant/medewerker, afdeling en organisatie totaal).
De kunst is om elkaar te respecteren in de markt bijdrage, en de opdrachtgever maximaal te faciliteren in het klantproces.
Ja leuk hoor, ik ben ook voor de variatie in epds. Maar wie houdt de lijntjes en de input van verschillende epds naar het pgd dan bij elkaar en houdt de logica vast? Ja daar is al kennis over opgedaan en zijn uitwerkingen voor gemaakt. Maar dan moet de industrie ze wel oppakken anders blijven het losse flodders die niemand, ook de patiënt zelf niet overzichtelijk en betekenisvol kan integreren.