Waarom horen we toch zo weinig over deze revolutie? Waarschijnlijk omdat ze vooralsnog geheel virtueel is. De zorgaanbieders krijgen helemaal niet betaald op basis van de urenpakketten. Dat zou ook moeilijk kunnen, want de prijzen voor die pakketten zijn er nog niet. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft zelfs nog geen voorlopige prijs bepaald, blijkt deze week. De staatssecretaris wil 2007 gebruiken als een overgangsjaar. Een van de dingen die al wél gebeuren, is dat zorgaanbieders bekijken op welk urenpakket hun bewoners recht hebben. Met de voorlopige prijzen die de NZa in november had moeten vaststellen, zouden instellingen alvast kunnen inschatten wat de invoering van zorgzwaartebekostiging voor hun begroting van 2008 betekent.
Dat de voorlopige prijzen er nog niet zijn, past in de langdradige aanloop naar de zorgzwaartebekostiging. Het was ooit de bedoeling dat er een nieuw systeem – toen nog functiegerichte bekostiging – zou komen in 2005. Eind 2003 meldde de voorloper van de NZa, het College Tarieven Gezondheidszorg, dat het waarschijnlijk 1 januari 2006 ging worden. Anderhalf jaar later was de functiegerichte bekostiging inmiddels ingeruild voor het intramurale zorgarrangement en werd duidelijk dat ook 2006 te hoog gegrepen was. Staatssecretaris Ross stelde de invoering uit naar 1 januari 2007. En warempel, zelfs al zijn we intussen bij weer een nieuw systeem beland, ze heeft die deadline gehaald. Op papier.
Nee, een nieuwe financiering opzetten is geen sinecure. Dat is ook al gebleken bij de invoering van diagnose-behandelingcombinaties in de ziekenhuissector. Die stond oorspronkelijk op de planning voor 1997. Het werd 2005.
Door: Krista Kroon
Reageer op deze bijdrage