Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Voorbereid de beursvloer op

Jan Christiaan Huysman
Twee populaire zorg-ict-beurzen zijn aanstaande. In maart de beurs Zorg & ICT in Utrecht en in april de HIMSS-conferentie in Chicago. Leveranciers tonen ongetwijfeld een overvloed aan nieuwe en bestaande producten, die laatste vaak als nieuw verpakt. Er zal veel promotie zijn voor e-health en m-health, terwijl meer dan driekwart van de investeringen in de zorgsector nog steeds naar het geïntegreerde ZIS/EPD-systeem gaat.
Voorbereid de beursvloer op

Hoe bereid je je als bezoeker serieus voor op deze beurzen zonder afgeleid te worden door circusachtige toestanden. Ik geef u graag wat tips voor meer return-on-investment met ict.

  1. Bent u op zoek naar of in voorbereidingsfase van een nieuw zorginformatiesysteem? Houd de focus op de proces- en workflowfuncties. Effectieve zorg voor zorgteam en patiënt draait om de kwaliteit van het zorgproces en flexibiliteit in uitvoering. Veel leveranciers bieden nog systemen die zwaar georiënteerd zijn op het tweede-generatie-epd, een verzameling klinische registraties over de patiënt voor de arts .
  2. Richt u op een systeem dat uitgaat van de aandoeningen en behandelingen in plaats van op specialisme. Deze oriëntatie neemt de vraag van de patiënt als uitgangspunt en is te vertalen in workflows voor acute, electieve en chronische trajecten. Die workflows vormen de basis voor geïntegreerde digitale interacties en transacties met de klant.
  3. Vraag specifiek naar oplossingen die de registratiedruk verminderen. Het zorgstelsel en de zorgteams lijken te bezwijken onder steeds groter wordende registratielast, wet- en regelgeving, kwaliteitsindicatoren, onderzoeken enzovoorts. Zaag de leverancier door over zijn visie en concrete oplossingen hiervoor. Bijvoorbeeld alternatieve vormen van invoer of aantoonbare bronregistratie die elders in het proces wordt hergebruikt. Check opties om snel en ongestructureerd tekst in te voeren die op intelligente wijze gestructureerd wordt opgeslagen en weergegeven.
  4. Denk aan de patiënt/de cliënt. Check de functies waarmee de klant zo veel mogelijk zelf kan registreren: aanmeldingen, afspraken, vragenlijsten, de anamnese delen, thuismedicatie, dagboeken enzovoorts. In de nieuwe wereld onderhouden zorgteam en patiënt een vitale digitale verbinding. Hoe voorziet de leverancier hierin?
  5. Hoeveel zorgtaken biedt de ict-aanbieder aan in mobiele toepassingen? Vandaag de dag lopen zorgverleners in een ziekenhuis een marathon per week, een groot deel van die meters richting hun vaste werkstation. De invoer geschiedt laat, incompleet en soms geheel niet. Check ook de geïntegreerde zorg-apps voor de patiënt. Wachttijd in een zorginstelling wordt zo tijd om data in een tablet in te voeren of persoonsgerichte informatie over het diagnostische- of behandeltraject te lezen.
  6. Hoe worden al die ingevoerde data door zorgteam en patiënt gebruikt om de kwaliteit van zorgproces en medische uitkomsten zichtbaar te maken? Hoe maakt de leverancier die kwaliteit zichtbaar voor teamleiders en directie? En belangrijker: hoe stimuleert de leiding de systematische verbetering daarvan? Check of dit mogelijk is met de bestaande zorgdata en of er geen additionele registratie voor nodig is.
  7. Let op het gebruik van open standaarden in de zorgsystemen, hoe groot of klein ze ook zijn. Kan de zorgdata makkelijk gestructureerd worden overgedragen en gedeeld met transmurale partners en met de patiënt? Wat doet de leverancier concreet met het fenomeen persoonlijk gezondheidsdossier? Kent hij de CCR/CDA-standaard? Check de Nictiz-publicatie Standaarden in de zorg ter voorbereiding. Denk ook aan de integratie van het zorgsysteem met social media en communities.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dan is er nog tijd voor netwerken en ludieke zaken!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.