Voor bedrijven in de ‘normale economie’ is groei goed. Meer klanten betekent meer omzet en als het goed is meer winst. In de zorg betekent groei juist het omgekeerde. De omzet van Buurtzorg Nederland is in 2016 met 54 miljoen euro gegroeid tot 362 miljoen euro. Het aantal cliënten steeg met circa 15 procent tot ongeveer 80.000. Verzekeraars zijn niet bereid deze groei te vergoeden. In 2016 hebben ze 9 à 10 miljoen euro niet uitbetaald. Daarom komt de zelfsturende zorgorganisatie van Jos de Blok dit jaar 4,7 miljoen in de min terecht.
Risico
Zo bezien is een klant ‘in zorg nemen’ een groot risico voor aanbieders van wijkverpleegkunde. Je weet namelijk nooit zeker of de verzekeraar het geleverde werk wel gaat vergoeden. Wellicht kom je al weer boven het budgetplafond uit? Het is niet te voorspellen hoe hoog of hoe laag dat plafond ieder jaar bij de verschillende verzekeraars wordt vastgesteld. Je kunt dus maar beter aan de veilige kant gaan zitten en weinig klanten aannemen. Dan helpt het als je bekend staat als een niet zo’n goede zorgorganisatie. Er komen dan immers minder klanten naar je toe en dan hoef je ook minder mensen af te wijzen. Dat is een veel slimmere bedrijfsvoering dan zo maar in het wilde weg goede zorg te leveren, zoals Buurtzorg doet.
Zwarte cijfers
Bovenstaande klinkt natuurlijk als de omgekeerde wereld. Verzekeraars zouden toch juist goede zorg willen vergoeden en niet slechte zorg? Een succesvolle organisatie zou toch juist ingekocht moeten worden en een slecht presterende niet? Alle verzekeraars pretenderen immers in te kopen op kwaliteit. Het probleem ligt uiteraard bij de slechte organisaties. Als Buurtzorg Nederland het zó goed doet dat al het premiegeld voor wijkverpleegkunde ernaartoe gaat, blijft er niets voor de mindere broeders over. En dan vallen die mindere broeders om. En dat heeft grote maatschappelijke gevolgen waar niemand op zit te wachten. Zo gaan in de ‘normale economie’ bedrijven failliet als ze te weinig klanten trekken. In de zorgsector schrijven bedrijven op die manier juist zwarte cijfers.
Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier zorginkoop.
Misschien moet Buurtzorg een goed voorbeeld nemen aan MeanderGroep in Limburg. Heel veel spelers in de markt lopen tegen 't zelfde probleem aan, niet alleen Buurtzorg!
https://www.skipr.nl/actueel/id31655-'wegnemen-productieprikkel-maakt-thuiszorg-10-procent-goedkoper'.html
Zoals overal in de verzekerde zorg sluiten zorgverzekeraar en aanbieder een contract, met wederzijds verplichtingen én handtekeningen. Het beschrevene is daarvan het resultaat. Zo lang aanbieders de voorwaarden blijven accepteren, zal dat ook zo blijven en zullen aanbieders er in hun bedrijfsvoering rekening mee moeten houden. Hoe lang dat nog houdbaar is, is de vraag, duurzaam is zo'n systeem niet. Het verschijnsel van 'niet betaalde productie' heeft overigens niet -zoals gesuggereerd- met 'goede' of 'slechte' zorg van doen.